راز و رمز حفظ توانمندی مغز میانسالان

23:00 - 15 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۶۶۲۶
رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و فلوشیپ علوم اعصاب، فعالیت بدنی را یکی از راه های فعال نگه داشتن مغز بزرگسالان و میانسالان و ارتقای توانایی مغزی آن ها ذکر کرد.
راز و رمز حفظ توانمندی مغز میانسالانبه گزارش گروه فضای مجازی ، محمد تقی جغتایی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بزرگسالان و میانسالان برای حفظ بهداشت مغز و ارتقای توانایی مغز خود باید نخست فعالیت های بدنی داشته باشند.

وی بیان کرد: انجام ورزش های هوازی از نوع دویدن و پیاده روی، ورزش هایی که در فضای آزاد و بدون استرس است و حالت خوشایند به فرد می دهد، توصیه می شود.

به گفته جغتایی، در مغز فاکتورهایی به نام فاکتور رشد مغز داریم، مقدار این فاکتور با انجام ورزش های هوازی افزایش می یابد و موجب می شود که سلول های عصبی تازه بمانند، ارتباطات سلولی حفظ شود و علاوه بر حفظ توانایی مدارهای عصبی، آنها ارتقا پیدا کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر وقتی که ورزش با حالت خوشایند ولذت همراه است در مغزنیز دو ماده شیمیایی به نام آدرنالین و سروتونین آزاد می شود که این دو ماده شیمیایی نیز به حفظ قوای ذهنی به خصوص حافظه کمک می کند.

جغتایی یادآور شد: توصیه دوم برای حفظ توانایی مغز، دوری از استرس یا کنار آمدن با آن است ، همه مردم در زندگی خود دچارمختصر استرس و اضطراب ممکن است بشوند و طبیعی است، استرس عاملی است که میزان فاکتورهای رشد مغز را کم می کند، کسی استرس نداشته باشد میزان فاکتورهای رشد مغزش افزایش پیدا می کند.

وی سومین توصیه را انجام کارهای خلاقانه برشمرد و گفت: انجام کارهای خلاقانه برای همه افراد امکان پذیراست، مثلا حل کردن جدول کارخلاقانه است ، استفاده از چرتکه در انجام حساب های روزانه ، استفاده از حافظه ذهنی برای پیدا کردن مسیرها به جای مکان یاب گوشی های همراه از جمله کارهای خلاقانه است.

وی ادامه داد: نوع رژیم غذایی نیز بسیارمهم است و چهارمین توصیه برای حفظ توانایی مغز است ، رژیم غذایی که آنتی اکسیدان دارد مثل میوجات رنگی ، سبزیجات ، حبوبات موجب می شود که مدارهای عصبی مغز تقویت شود.

جغتایی افزود: آخرین توصیه کتاب خواندن است ، کتاب خواندن عامل مهمی است در حفظ قوای حافظه ای ، تاثیر خیلی زیادی برحفظ قوای حافظه و جلوگیری از تحلیل حافظه دارد، یکی از مشکلات عمده دوره میانسالی و بعد از آن کم شدن قدرت حافظه و به مرور از بین رفتن قوای حافظه است، خواندن و نوشتن در حفظ حافظه و توانایی حافظه ای کمک شایانی می کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *