رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سبك زندگی فاطمی(س) را الگو قرار دهیم/ حضرت زهرا(س) برای كودكان خود شعر می‌گفتند

15:00 - 13 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۵۷۱۱
احد ده‌بزرگی شاعر آئینی به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(ع) گفت: متأسفانه اكثر مردم تنها حضرت زهرا(س) را در همین دهه و چگونگی شهادت ایشان می‌شناسند، در صورتی كه حضرت زهرا(س) بهترین الگو در سبك زندگی است.
احد ده بزرگیبه گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، احد ده‌بزرگی شاعر آئینی با تاكید بر قراردادن معصومین خصوصاً حضرت فاطمه‌زهرا(س) و حضرت علی(ع) به عنوان الگوی زندگی توسط نسل جوان گفت: آنچه از وجود حضرت فاطمه زهرا(س) ما باید بفهمیم كه قابلیت الگوسازی داشته باشد.

وی ادامه داد: باید زندگی ایشان را مطالعه و به آن شیوه زندگی خود را پیش ببریم، حال می‌تواند نوع خانه داری ایشان، نوع فرزند داری، نوع ارتباط با مردم، نوع عبادت، نوع اطاعت، نوع سخنرانی حضرت زهرا(س) باشد. این موارد هركدام موضوعی است كه قابلیت كار برای هنرمندان را دارد.

متأسفانه اكثر مردم تنها حضرت زهرا(س) را در همین دهه و چگونگی شهادت آن را می‌دانند و به آن می‌پردازند. در صورتی كه حضرت زهرا(س) بهترین الگو در فرزند داری است. در زمینه شعر كودك ایشان اشعاری گفته‌اند و در تاریخ نیز اشعاری از حضرت زهرا(س) نقل شده كه ایشان برای حضرت امام حسن(ع) و حضرت امام حسین(ع) شعر كودك گفته است و در آن زمان با لحن كودكانه برای فرزندان خود گفته است كه ما به آن توجهی نكرده‌ایم. حتی خیلی‌‌ها از آن بی اطلاع‌اند كه گواه تاریخی این موضوع كتاب منتهی‌الامال است كه در بخش مربوط به حضرت زهرا(س) این اشعار كه برای حضرت امام حسن(ع) و حضرت امام حسین(ع) گفته شده است. بعد از حضرت زهرا(س) در همین مورد حضرت ام البنین(س) در دوران كودكی حضرت عباس نیز شعر متناسب با كودك گفته است.

ده‌بزرگی تصریح كرد: ما باید زندگی حضرت زهرا(س) را از ولادت تا لحظه شهادت دنبال كنیم تا به حقیقت وجودی ایشان دست یابیم و بتوانیم برای معرفی آن حضرت در آثار هنری خود بهره كافی و وافی را ببریم. هر سالِ عمر حضرت زهرا(س) هزاران موضوع مورد استفاده برای ما دارد كه باید به درستی و با دقت زیاد به آن بپردازیم.

وی افزود: ما در ایام محرم در همه جای ایران هیئت‌های عزاداری را برپا می‌كنیم كه بسیار در زمینه زنده داشتن روحیه ایثار و شهادت لازم و ضروری است و بسیار كار پسندیده‌ای است. اما آیا تنها زندگی امام حسین(ع) در همان چند روز دهه اول محرم خلاصه می‌شود؟ ایشان هر لحظه از زندگانی‌اش قابل تأمل و پی‌گیری دقیق است كه با مطالعه آن می‌توانیم شناخت درستی از ایشان به دست آورده و در شعر و دیگر شیوه‌های هنری نیز استفاده كنیم. اگر می‏‌خواهیم حضرت سیدالشهدا(ع) الگوی زندگی ما باشد باید در مورد ایشان از دوران كودكی تا واقعه عاشورا را كه شصت سال است مطالعه كنیم.

ده‌بزرگی در خصوص شعرا گفت: مقام معظم رهبری چندین مرتبه در نشستی كه با شعرا داشتند اشاره كردند كه؛ مدح و مصیبت ائمه(ع) بخش مهمی از شعر دینی است اما در این بخش باید سخنان معقول، منطقی و برخاسته از نگاه و سلیقه درست بكار برده شود و از برداشتهای عامیانه و سطحی، و بیان مسائل جعلی و توهمی پرهیز شود. متصل كردن حوادث صدر اسلام با حوادث امروز رسالتی مهم برای شعر و شاعران دینی است.
احد ده‌بزرگی به روایتی كه از امام حسن(ع) در مورد حضرت فاطمه(س) اشاره كرد و گفت: روزى امام حسن مجتبى (ع) وارد اتاق مادرش، حضرت زهرا(س) شدند، مشاهده فرمودند مادرش در حال ركوع نماز است و براى مردها وزن هاى مؤمن با ذكر نامشان دعا مى كند. 
متوجه شد مادرش فقط براى دیگران دعا مى‌نماید و براى خویش، هیچ دعایى نمى‌كند، جلو آمد و گفت: اى مادر! چرا مقدارى هم براى خودت دعا نمى‌كنى همان طورى كه براى دیگران دعا مى‌نمایى؟ حضرت زهرا(س) پاسخ داد: اى فرزندم! اوّل ما باید به فكر نجات همسایه باشیم و سپس براى خود تلاش و دعا كنیم. در بررسی سبك زندگی حضرت زهرا(س) توجه به داستان فوق ازاهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. در فكر دیگران بودن و تلاش در جهت برآوردن آرزوهای آنها و دعا در حق دیگران از عالی‌ترین مفاهیم سبك زندگی بانوی بزرگ جهان اسلام حضرت صدیقه طاهره(س) است. 

ده‌بزرگی افزود: دردیداردیگر كه شعرای مذهبی با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان فرمودند: پیغمبر اكرم(ص) و ائمه معصومین(ع) همگی اهل مبارزه شدید و مؤثر با ظلم، طاغوت، كفر، نفاق و فسق بودند. پیروی واقعی از ائمه معصومین(ع) در متابعت عملی از آن بزرگواران و استمرار مبارزه با كفر و نفاق است. مبارزه با ظالمان منحصر به شمشیر نیست و امروز تبلیغات در دنیا حرف اول را می‌زند. می‌توان با ابزار بیان و شعر با ظالمان مبارزه كرد.

ده‌بزرگی در مورد مداحان و اشعاری كه استفاده می‌كنند، گفت: مداحان امروزه به چند دسته تقسیم می‌شوند كه بهترینشان آنهایی هستند كه اصالت را قبول دارند و ریشه‌دار هستند و اشعار خوبی را انتخاب می‌كنند كه از این مداحان می‌توان به حاج‌منصور ارضی، علی انسانی در تهران و مداح خوب شهر مشهد آقای اكبرزاده و یا حاج كاظم محمدی در شیراز اشاره كرد. 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *