رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اتصال به مستر و ویزا کارت، کمک حال شبکه بانکی است؟

6:30 - 12 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۵۳۴۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
در حالی روز گذشته مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی از متصل نبودن شبکه بانکی به شبکه مستر و ویزا کارت سخت گفت که خبر از احتمال اتصال به شبکه‌های غیرآمریکایی در سال آینده داد.
مستر کارتبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در نشست خبری روز گذشته بانک مرکزی ناصر حکیمی مدیر کل فناوری اطلاعات این بانک در رابطه با وضعیت مستر و ویزا کارت گفت: شبکه بانکی به این دو شبکه متصل نیست و احتمال اتصال به این دو شبکه آمریکایی آنچنان وجود ندارد.

وی از مذاکره برای اتصال به شبکه‌های غیر آمریکایی خبر داد و بیان کرد: احتمال داده می‌شود نتایج مذاکرات اخیر برای اتصال به شبکه‌های غیرآمریکایی در سال آینده به ثمر برسد.

حال با این شرایط جای سوال دارد که آیا اتصال به شبکه‌های بین‌المللی بانکی در راستای مراودات پولی و مالی مناسب است؟

در این رابطه کاظم دوست‌حسینی کارشناس بازار پولی مالی به خبرنگار میزان، گفت: شبکه مستر و ویزا کارت بر پایه یورو و دلار برنامه ریزی شده و این شبکه بیشتر برای سرویس‌هایی که با این دو ارز کار می‌کنند مناسب است.

وی خاطر نشان کرد: با این تفاسیر به نظر می‌رسد اتصال مستر و ویزا کارت در مراودات مالی ایران تأثیرگذار نباشد و تنها افرادی که سفر‌های خارجی متعددی دارند می‌توانند از امکانات این شبکه استفاده کنند.

دوست‌حسینی با تاکید بر اینکه اتصال به شبکه مستر و ویزا کارت راهگشای بسیار بزرگی نیست، خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد اتصال به شبکه تارگت بسیار راهگشا‌تر باشد و برای مراودات و نقل و انتقالات مالی سنگین این شبکه به کمک ایران بیاید.

این کارشناس نظام پولی وبانکی گفت: در شبکه تارگت 15 کشور اروپایی عضو بوده و اتصال غیر مستقیم به این شبکه نیز راهگشا خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا FATF در راستای اتصال به شبکه‌های بین المللی تأثیرگذار است، بیان کرد: عضویت در FATF توانسته بهانه‌های واهی برخی از کشورها و شبکه‌های بین المللی را خنثی کند اما در مجموع شرط کافی نیست.

دوست حسینی در انتها یادآور شد: در مجموع اتصال به شبکه‌هایی همچون مستر و ویزا کارت رضایتمندی مشتریان بانک‌ها را به همراه دارد.

با توجه به این تفاسیر می توان گفت که شبکه بانکی کشور باید به شبکه های متعدد بین المللی متصل شود تا بتوان نقل و انتقال پول را به راحتی و با کمترین هزینه انجام داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *