هدف از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه تامین امنیت گروه های تروریستی است/ عربستان در صدد تشکیل یک جبهه عربی-عبری-ترکی علیه محور مقاومت است

7:19 - 09 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۴۱۴۴
دسته بندی: سیاست
یک کارشناس مسائل غرب آسیا در واکنش به پیشنهاد آمریکا در شورای امنیت مبنی بر تصویب قطعنامه علیه سوریه برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در خاک این کشور گفت: این اقدام به منظور تقویت داعش و النصره است.
هانی زاده
حسن هانی زاده در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی ، ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه را نیازمند مصوبه سازمان ملل برشمرد و گفت: بدون ورود سازمان ملل هر گونه عملیات در خصوص پرواز ممنوع در یک کشور مستقل عضو سازمان ملل می تواند نقض قوانین بین المللی تلقی بشود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: به همین دلیل دو رویکرد در برخی از بازیگران قدرتمند بحران سوریه مثل آمریکا، انگلیس و فرانسه وجود دارد.

وی افزود: اولین رویکرد این است که مسئله استفاده از سلاح شیمیایی یک مصوبه ای در شورای امنیت است که قرار است مطرح شود و به موجب آن پس از شکست همه تلاش ها برای سرنگونی دولت بشار اسد موضوع محاکمه عاملان استفاده از سلاح شیمیایی در دستور کار قرار بگیرد.

هانی زاده با تاکید بر اینکه هدف آمریکا از طرح این موضوع محاکمه بشار اسد است خاطرنشان کرد: این امر با مخالفت روسیه مواجه خواهد شد و روسیه آن را وتو خواهد کرد.

وی رویکرد دوم را که ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع است را مورد بررسی قرار داد و گفت: هدف آن بازسازی گروهک های تروریستی مانند داعش و النصره است که الان به صورت پراکنده عمل می کنند و آثار شکست در میان گروهک های تروریستی به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه منطقه پرواز ممنوع هیچ گونه خدمتی به برقراری صلح و آرامش در سوریه نمی کند تاکید کرد: هدف از این کار تامین امنیت گروهک های تروریستی است زیرا هواپیماهای روسیه، عراق و سوریه برخی مناطق تجمع گروهک های تروریستی را بمباران کردند و موجب از هم گسستگی گروهک های تروریستی شدند و لذا ایجاد منطقه پرواز ممنوع با منافع سوریه، ملت سوریه و حتی محور مقاومت مخالف تلقی می شوند.

هانی زاده این مسئله را دلیل اصرار آمریکا، عربستان و ترکیه برای ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع برشمرد که هدف آنها تقویت گروه های تروریستی است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه در حال حاضر نقش آمریکا به عنوان یک بازیگر در بحران سوریه کاهش یافته است اظهار داشت: در مذاکرات آستانه هم نقش چندانی نداشت و عربستان سعودی هم به کلی در سوریه شکست خورده است.

وی با اشاره به کمک 36 میلیارد دلاری عربستان  به گروه های تروریستی طی 6 سال گذشته بیان داشت: این سیاست عربستان هم با شکست مواجه شده و موجب انزوای بیشتر آمریکا و عربستان خواهد شد.

هانی زاده در پایان خاطرنشان کرد: عربستان به همین دلیل در صدد تشکیل یه جبهه عربی، عبری، ترکی علیه محور مقاومت و جمهوری اسلامی برآمده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *