الجبیر در بغداد به دنبال چیست؟

14:18 - 09 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۳۸۹۱
دسته بندی: سیاست
عربستان پس از تنش های فراوانی که با عراق داشت، وزیر خارجه خود را راهی بغداد کرد، اکنون این پرسش به میان می آید که آل سعود از جان عراق چه میخواهد؟!
به گزارش گروه سیاسی ، عراق به خاطر دخالت های مستقیم عربستان در امور این کشور، تاکنون روابط سردی با عربستان داشته است، حتی کار به اینجا کشید که ارتش آل سعود در مرزهای مشترک خود با عراق همسایه جنوبی خود دست به برگزاری رزمایش زد تا قدرت نظامی خود را به رخ عراق بکشد اما بغداد از این شاخ و شانه کشیدن ها هراسی به دل راه نداد و عربستان هم جرأت دست از پا خطا کردن نداشت.
 
یکی از مکان هایی که در عراق فتنه انگیزی می کرد، سفارت آل سعود در بغداد بود، درگیری های لفظی میان مقامات عراق و عربستان به خاطر وجود یک عنصر نامطلوب در سفارت عربستان کار را به جایی کشاند که فشارهای مقامات عراقی کار ساز شد تا سرانجام سفیر سعودی در بغداد عوض شود.

ثامر السبهان سفیر ریاض در بغداد سرانجام به خاطر دخالت هایش در امور عراق و فتنه انگیزی های فراوان، تغییر می کند. او نخستین سفیر عربستان پس از 24 سال قطع روابط با عراق بود که از دی ماه سال گذشته (1394) در بغداد مستقر شده بود.

وزیر خارجه عراق عادل الجبیر خبر تغییر السبهان را در سفر به عراق اعلام کرد.
 
اما سفر عادل الجبیر پس از سال ها قطع ارتباط و روابط سرد با عراق برای چیست؟
یک گمانه این است که عربستان به خاطر شکست در اهداف منطقه ای خود و ضعف در دیپلماسی عربی، سعی دارد تا تنش های موجود با کشورهایی که با سیاست های منطقه ای این رژیم مخالف هستند، کاهش دهد، به همین خاطر است که از کشور شیعه نشین عراق آغاز کرده تا با عادی سازی روابط خود با آن، به جمهوری اسلامی ایران هم پیام بدهد.

اما نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که عربستان سعودی در تلاش است تا ائتلاف ضد ایرانی با مشارکت اسرائیل و ترکیه تدارک ببیند، سخنان سه مقام این رژیم ها در نشست امنیتی مونیخ، این ادعا را اثبات می کند که آنها در صدد راه اندازی چنین ائتلاف ضد ایرانی در منطقه هستند و نمی توان به قول و وعده سعودی ها اعتماد کرد. ضمن این که ترامپ هم از تشکیل این ائتلاف حمایت کرده است.

عربستان اکنون در شرایط بسیار سختی قرار گرفته است، از یک سو حمله نظامی به یمن و حتی کشتار بی رحمانه مردم مظلوم این کشور نتوانسته سعودی ها را به اهدافشان در یمن برساند، 2 سال از زمان آغاز تجاوز عربستان به یمن می گذرد اما دستاوردی که ریاض در سر داشت محقق نشده است.

از سوی دیگر، با همه کارشکنی ها و دشمنی هایی که آل سعود در عراق پیاده کرد، اما می بینیم پیروزی های بزرگی برای دولت و ملت عراق به دست آمد که بخش زیادی از آن به خاطر کمک ها و حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مقاومت عراق مقابل گروه های تروریستی تکفیری است که از سوی عربستان حمایت می شوند.
 
فرایند تحولات در عراق جایگاه این کشور را در منطقه بهبود می بخشد و این یکی از دلایلی است که الجبیر را به بغداد کشاند.

عربستان خود را پدرخوانده کشورهای عربی منطقه می داند، ریاض در شورای همکاری خلیج فارس حکم رهبری آن را دارد و توقع دارد که همگان از او تمکین کنند و بزرگش بدارند، اما در میان اعضای این شورا هستند کشورهایی که با سیاست های سعودی مخالفند و این مخالفت ها، جایگاه عربستان را تضعیف کرده است.عراق از جمله این کشورها است.

برخی نمایندگان پارلمان عراق سفر عادل‌الجبیر به نحوی که انجام شده را مشکوک و سوال برانگیز دانسته اند، بویژه اینکه ریاض در طول سنوات گذشته موضع منفی نسبت به روند سیاسی عراق داشته است.

اما در یک طرف دیگر ماجرا یک گمان دیگر می رود، برخی دیگر از تحلیلگران و کارشناسان اعتقاد دارند که  عربستان سعودی در صدد سنجیدن اوضاع عراق از نزدیک و سپس اتخاذ مواضع تندتر علیه بغداد است، همانگونه که ترکیه پس از همکاری سه جانبه در آستانه بر سر بحران سوریه، علیه ایران یک سلسله سیاست های خصمانه اتخاذ کرد که حتی باعث شگفتی تحلیلگران غربی هم شد.

شکست های گسترده و سنگین تروریست های تکفیری در عراق و سوریه، یک گمانه دیگر را هم شکل می دهد.

تروریست های تکفیری که اکنون در عراق و سوریه هستند، از حمایت های آل سعود برخودارند، پیروزی داعش در عراق به نفع کدام رژیم در منطقه تمام می شد؟ شکست و نابودی آن چطور؟

آیا اگر یک کشور همپیمان با جمهوری اسلامی ایران از یک ثبات و امنیت برخوردار باشد و بتواند موقعیت منطقه ای خود را افزایش داده و در معادلات آن نقش داشته باشد، به کام آل سعود شیرین می آید یا تلخ؟!

قطعاً چنین کشوری باب میل سعودی ها نیست و برای این که چنین شرایطی هم ایجاد نشود، حتی حاضر است وزیر خارجه خود را به عراق بفرستد و پیام دوستی خود را ابلاغ کند!

آیا در 2 سال گذشته که عراق درگیر جنگ با گروه تروریستی داعش بود، از سوی ریاض دست کمک به سوی بغداد دراز شد؟

عربستان نه تنها کمکی نکرد بلکه با حمایت از گروه های تروریستی تکفیری، روند مقابله با آنها را کند کرد، تا شکست تفکیری وهابی ها عقب بیفتد.
 
اکنون هم که وزیر خارجه سعودی به عراق رفته، هدفش جلوگیری از روند نابودی تروریست هایی است که در موصل در تنگنا قرار گرفته اند.

چگونه می توان پذیرفت که الجبیر از پیروزی های دولت و ملت عراق در مبارزه با تکفیری وهابی ها حوشحال باشد و این پیروزی ها را به عراق تبریک بگوید؟! در حالی که می داند نقش ایران در سرکوب تروریست ها در عراق انکار ناپذیر است، در واقع این تبریک به ایران هم مربوط می شود!

پشت پرده سفر الجبیر نکته ای وجود دارد که شاید اکنون نتوان در باره آن به صراحت تحلیل کرد، اما احتمال پیشنهادهای اغوا کننده از سوی عربستان به عراق هم وجود دارد.

از همان دست پیشنهادهایی که به روسیه داده شد تا خود را از بحران سوریه بیرون بکشد و اجازه دهد تروریست ها به کار خود در سوریه ادامه دهند! اما روسیه پیشنهاد رشوه کلان سعودی ها را نپذیرفت.

هم اکنون عربستان در کردستان عراق حضور فعال دارد، کنسولگری این رژیم در اربیل عراق، حتی فعالیت های ضد ایرانی انجام می دهد که از چشم جمهوری اسلامی دور نمانده است، نفوذ و تأثیر عربستان در عراق هر چه بیشتر باشد، برای سعودی ها مناسب تر است اما ابتدا باید دولت و ملت این کشور را تسخیر کند، در غیر این صورت چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

عربستان اگر می خواهد حسن همجواری و مسلمانی خود را ثابت کند کافی است دست از حمایت از تروریست های تکفیری وهابی در عراق بردارد و به تفرقه انگیزی های خود در عراق پایان دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *