توجه به زیرساخت ها و اصلاحات اقتصادی برای حذف کردن صفر بسیار مهم است

2:35 - 08 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۳۷۴۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
علی کاظمی گفت: اگر زیرساخت ها و اصلاحات اقتصادی فراهم شود، حذف صفر کار مثبتی است اما در غیر این صورت، ممکن است ابعاد روانی بدی برای جامعه ایجاد شود و به همین خاطر باید در اجرای این مهم با دقت عمل کرد.
علی کاظمیبه گزارش گروه سیاسی ، برنامه "گفت و گوی اقتصادی" با موضوع حذف سه صفر از پول ملی و با حضور صمد عزیزنژاد کارشناس پولی و مالی و علی کاظمی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.

صمد عزیزنژاد حذف صفر از پول ملی را با اهمیت دانست و گفت: با حذف صفر از پول ملی چندین اتفاق می افتد. ظاهر حذف صفر مقابله با تورم است اما باطن قضیه این است که دولت با استفاده از مجوز قانونی می خواهد قدرت خرید جامعه را به نفع خودش مصادره کند.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون پولی و بانکی واحد پولی کشورمان ریال است و هر ریال معادل مقدار مشخصی طلا است. این بدان مفهوم است مردم اسکناسی که ارزش ذاتی ندارد را به مقامات رسمی برگردانند، به ازای هر ریال باید مقدار مشخصی طلا دریافت کنند. حالا وقتی دولت صفر را حذف می کند بجای اینکه یک ریال بدهید تا یک صدم طلای خالص دریافت کنید، باید هزار ریال بدهید تا همان مقدار طلا را دریافت کنید.

این کارشناس پولی و بانکی مقصر تورم در جامعه را دولت ها دانست و بیان داشت: وقتی دولت ها دچار کسری بودجه می شوند و مجبور به چاپ اسکناس می شدند که این باعث افزایش تورم می شود. دولت ها برای اینکه تعهدات شان را به ملت کمتر ایفا کنند، از مجلس مجوز بگیرند تا بخشی از تعهدات خودشان را پرداخت نکنند.

وی به محدودیت های بانکی نیز اشاره کرد و عنوان داشت: بر اساس قانون مبارزه با پولشویی، حداکثر 15 میلیون تومان امکان برداشت نقدی است که بر اثر تورم ارزش این مقدار کاهش پیدا کرده است و بنابراین نیاز است با اصلاح پول ملی ارزش این مقدار پول برای قدرت خرید نقدی افزایش پیدا کند.

عزیزنژاد بازگشت اعتماد به پول ملی را دلیل دیگر حذف سه صفر دانست و ابراز داشت: اگر اصلاح پول ملی را متناسب با شرایط ملی انجام ندهید، نه تنها مشکلات بر طرف نمی شود بلکه دچار بحران های دیگر هم می شویم. اگر قدرت پول ملی با اصلاحات پولی حفظ نشود، احتمال دارد پول ملی با یک پول خارجی قوی تر مانند دلار و یورو جایگزین شود. در بعضی از کشورها، اجناس برچسب قیمتی مختلف مانند دلار و یورو و لیر ترکیه را با هم دارند. این بدان معنا است که یورو در حال گرفتن واحد لیر ترکیه در اقتصاد این کشور است.

در ادامه علی کاظمی نماینده مجلس با تصریح بر این موضوع که حذف صفر از پول ملی هم معایب و هم مزایایی دارد، گفت: بعضی از کشورها حتی تا شش بار هم اقدام به حذف صفر کردند اما زمانی محاسن این اقدام بر معایب آن می چربد که بتوانیم یکسری زیرساخت ها و اصلاحات مهم اقتصادی را انجام دهیم.

وی افزود: اگر زیرساخت ها و اصلاحات اقتصادی فراهم شود، حذف صفر کار مثبتی است و در جهت کاهش مشکلات فراروی مردم از جمله تورم باشد. اما اگر آن زیرساخت ها را فراهم نکنیم، مشکلی از اقتصاد حل نمی شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلمی با ذکر مثالی ادامه داد: در ابتدا اگر بتوانیم فضای رقابتی در بازار ایجاد کنیم، نظام مالیاتی را اصلاح کنیم، وابستگی کشور به نفت را کم کنیم و چند اقدام دیگر را انجام دهیم، می توانیم چند صفر را از پول ملی را حذف کنیم.

 وی تصریح داشت: اگر زیرساخت ها و شرایط را  فراهم نکنیم، ممکن ابعاد روانی بدی برای جامعه ایجاد شود و به همین خاطر باید در اجرای این مهم با دقت عمل کرد.
 
 
 
منبع: رادیو گفت وگو


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *