رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کارشناسی‌های متعدد با اختلاف نظرهای فراوان یکی از مشکلات پرونده‌ها است

9:54 - 04 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۲۶۱۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: یکی از اهداف پیامبران و مصلحان جهان در طول تاریخ تحقق عدالت است و امر قضا نقش حائز اهمیتی در تحقق عدالت دارد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای سخنگو و معاون اول قوه قضائیه صبح امروز در همایش «نقش و تاثیر مرکز امور وکلا و کارشناس قوه قضائیه در حوزه وکالت» که به منظور بررسی مسائل مربوط به وکالت در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اهداف پیامبران و مصلحان جهان در طول تاریخ تحقق عدالت است  و امر قضا نقش حائز اهمیتی در تحقق عدالت دارد.

وی قانون خوب و قاضی خوب را به عنوان ارکان تحقق عدالت دانست و گفت: در آیات قرانی در رابطه با حکم بر مبنای حق و عدم پیروی از هوای نفس در امر قضاوت اشاره شده است.

معاون اول قوه قضائیه نقش وکیل و کارشناس در بسیاری از امور و پرونده‌های قضایی را بی بدیل خواند و تصریح کرد: اگر وکیل و کارشناس نباشد در مواردی قاضی نمی‌تواند قضای به حق داشته باشد.

وی با بیان اینکه عمل قاضی، وکیل و کارشناس جزو اعمال دارای آثار گوناگون است، خاطرنشان کرد: وکیل وقتی تلاش می کند تا حقیقت را کشف کند و حق را به ذی حق برساند اولین اثر در نتیجه کار درخود فرد وکیل ایجاد می شود و وی احساس شادی و سرور می کند که توانسته با عمل خود مجهولی را معلوم و حقی را به صاحب حق برساند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: دومین اثر در اقدام مطلوب وکیل برای فرد دیگر است که ذی حق بوده است که ذی حق گاهی به علت پیچیدگی قضیه و موانع موجود احساس می کند که نتواند با مراجعه به قاضی و محکمه به حق خود برسد. وقتی از وکیل استمداد می جوید و یک وکیل متدین ، باهوش و زیرک به او کمک می کند آن فرد احساس امیدواری پیدا می کند و وقتی کارش به نتیجه رسید شیرینی رسیدن به حق خود و رضایتمندی از اقدام وکیل و یا کارشناس برای او حاصل می شود.

معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: کار قاضی و وکیل به این دو اثر ختم نمی شود. یعنی اگر وکیل و قاضی به درستی کارکند سبب ایجاد امنیت و اعتماد بین مردم می شود. یعنی سبب می شوند که مردم به آینده امیدوارتر باشند همچنین وقتی که یک قضاوت به حق انجام گرفت مظلومان و ستمدیدگان و بخصوص ناتوانان احساس امیدواری بیشتری را دریافت می کنند و ظالمان و تجاوزگران به حقوق و کلاهبرداران احساس خطر می کنند و می بینند که سرفردی را کلاه بگذارند یک وکیل با هوش وجود دارد که به کمک فرد ساده اندیش بیاید.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه گفت: اگر مظلومی به دست ظالمی به ناحق مورد ستم قرار گرفت امیدوار است که این مظلوم به محض رهایی از چنگال ظالم به مرکز کانون وکلا و مرکز کارشناسان وکانون وکلا مراجعه کند و  بتواند احقاق حق کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه وکیل و قاضی دو بال فرشته عدالت هستند، اظهار کرد: اگر قاضی و وکیل برخلاف مسئولیت و سوگندی که یاد کرده، عمل کنند اثر معکوس دارد و آثار بسیار نامطلوب و مضر برای فرد و جامعه به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه وسوسه‌هایی که برای قاضی می‌شود، غیر از وسوسه‌هایی است که برای مشاغل دیگر صورت می‌گیرد، ادامه داد: باید آنچنان قدرت نفس داشته باشیم که وقتی گناه را به طرفمان می‌آورند توان داشته باشیم که آنها را پس بزنیم.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: یک وکیل علاوه بر توانایی علمی و صلاحیت عمومی، باید تیزبین و با دقت نظر و احساس مسئولیت بالا باشد و اگر تیزبین و دقیق نباشد ممکن است برای کشف حقیقت و رساندن حق به ذی حق کم بیاورد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: مرکز و کانون وکلا باید افراد صاحب صلاحیت از جهات مختلف را جذب کنند.

 وی بر ضرورت نظارت تاکید کرد و افزود: باید از بحث نظارت استقبال کنیم و حتما نظارت وجود داشته باشد.

معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: یکی از گرفتاری‌های ما در پرونده‌ها، کارشناسی‌های متعدد با اختلاف نظرهای فراوان است.

وی با تاکید بر بسترسازی برای توزیع مناسب کار ، گفت: مراجعات برخی وکلا بسیار زیاد است و پرونده‌های بالا می‌گیرند و حق الوکاله گزافی دریافت می‌کنند؛ اما وکلایی هم هستند که پرونده ندارند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با طرح این سئوال که آیا همه آنهایی که مراجعه زیاد دارند و حق الوکاله گزاف و بعضا ۱۰ میلیاردی دریافت می‌کنند، به دلیل توانایی و کارایی آنان است، تاکید کرد: باید بستر و تعادلی در این زمینه فراهم شود، اینکه برخی وکلا استعداد بیشتری دارند درست است؛ اما وکلای خوبی هم هستند که پرونده چندانی ندارند و باید از وکلایی که با مشکل مواجه می‌شوند، حمایت شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *