سخنان «مفت» مقامات ترکیه

18:41 - 04 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۲۳۱۹
دسته بندی: سیاست
پس از آن که چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در نشست امنیتی مونیخ همراستا با مواضع رژیم های آمریکا،اسرائیل و آل سعود علیه ایران سخن گفت، مقامات وزارت خارجه، رسانه های کشور و تحلیلگران به سخنان اوغلو واکنش نشان دادند.
به گزارش گروه سیاسی ، می توان پیش بینی کرد که چرا ترکیه ناگهان سیاست خصمانه خود را علیه ایران دوباره آغاز کرد.

البته در نوشتارهای گذشته هم درباره رفتارهای سیاستمداران و سران این کشور، غیر قابل اعتماد بودن، جزء لاینفک خصلت مقامات این کشور معرفی شده است.

کشوری که از خود استقلال ندارد و گوش به فرمان آمریکا و اسرائیل است، کشوری که خود را به دلارهای سعودی فروخته است، چگونه می تواند یک همسایه خوب و قابل اعتماد به حساب بیاید؟!

همین می شود که چاوش اوغلو بدون توجه به همه حسن نیتی که جمهوری اسلامی ایران نسبت به ترکیه داشته است، دهان می گشاید و در نشست امنیتی مونیخ می گوید؛ «ایران ثبات را در یمن، بحرین و عربستان با چالش مواجه کرده است.»

چاوش اوغلو مدعی شده است؛«سیاست‌های طائفه‌گری ایران صلح را در بسیاری از کشورها با مشکل مواجه کرده است. ایران تلاش دارد که دو کشور شیعی در سوریه و عراق ایجاد کند.»

وزیر خارجه ترکیه یا نسبت به تقسیم جمعیتی و قومی سوریه و عراق آگاهی ندارد یا این که به قصد دشمنی با ایران اتهامی را وارد کرده تا در راستای سیاست های دشمنانه آمریکا، اسرائیل و آل سعود گام بردارد.

اکثریت مردم عراق شیعه هستند و با وجود بارگاه مقدس ائمه اطهار در این سرزمین، عراق یک کشور شیعه نشین است که دیگر مذاهب از جمله اهل سنت در کنار برادران شیعه خود سال ها است که زندگی می کنند و مشکلی نداشتند.

اختلاف افکنی از سوی جبهه باطل و شیطانی که با محوریت عربستان، رژیم اسرائیل و ترکیه اداره می شود، قصد دارد تا فضایی را ایجاد کند که در آن تقابل و درگیری میان شیعه و سنی دامن زده شود.

هم اکنون در جنگ هایی که در منطقه دامن زده شده است، بیشترین تلفات و صدمات را شیعیان و افراد نزدیک به تشیع متحمل شده اند.

مشکل سران کشورهایی مانند ترکیه این است که آنها قصد دارند منطقه را در چنگ خود داشته باشند و ایران در غرب آسیا حتی یک کشور همپیمان نداشته باشد، اما آیا می توان دست روی دست گذاشت و اجازه داد مثلث شرارت(اسرائیل، ترکیه، عربستان) در منطقه همه چیز را اشغال کند و به جنگ، خونریزی ویرانی کشورهای اسلامی ادامه دهد؟

پس از آن که چاوش اوغلو علیه ایران آنگونه سخن گفت، سخنگوی وزرات خارجه کشورمان بهرام قاسمی در نشست خبری روز گذشته پاسخ سخنان بدون منطق و عقل وزیر ترکیه ای را داد.

قاسمی اینگونه پاسخ داد؛«ترکیه از همسایگان مهم ماست و بعد از کودتا بخصوص از کمک‌های زیادی از ما برخودردار بودند اما وضعیت نامطلوب در این کشور باعث شده تا رفتار ناهنجاری داشته باشند و این رفتار بیشتر از روی عصبانیت از گیر افتادن در یک گرفتاری است که ناشی از مشکلات داخلی و مشکلات خارجی شان است. ما علاقمند نیستیم که این گفتمان وجود داشته باشد و ما صبوری می‌کنیم اما صبر ما هم حدی دارد و امیدوارم با ذکاوت و هوشیاری بیشتری رفتار کنند و امیدوارم این مسائل تکرار نشود که اگر چنین شود ما قطعاً سکوت نخواهیم کرد.»

پس از آن بود که رضا هاکان تکین سفیر ترکیه در ایران که پس از کودتای نافرجام کشورش، از جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت های سازنده و تأثیر گذار از دولت اردوغان بارها در مصاحبه با رسانه های کشورمان تقدیر و تشکر کرده بود، به وزارت خارجه احضار شد.

سفرای کشورهای خارجی، زمانی به وزارت خارجه احضار می شوند که قرار است مراتب اعتراض نسبت به موضع غیر منطقی و خارج از حسن همجواری به آنها اعلام شود.

وزارت خارجه کشورمان درباره دلیل احضار سفیر ترکیه گفت؛ در پی اظهارات مداخله جویانه و ادعاهای بی اساس مقامات ترک، رضا هاکان تکین سفیر جمهوری ترکیه در تهران روز (دوشنبه) ساعت 14 به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار و توسط ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه مراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد.
پیش از این هم اردوغان در سفری که به کشورهای خلیج فارس داشت، در بحرین و عربستان سعودی سخنان تندی را علیه ایران مطرح کرد.

نکته جالب در سفر اردوغان به کشورهای عربی منطقه این است که هنگامی که در ترکیه کودتا آغاز شد، کشورهای عربی منطقه به ویژه عربستان سعودی موضع حمایتی از کودتاگران داشتند، در حالی که جمهوری اسلامی ایران حتی پیش از آغاز کودتا، دولتمردان ترکیه را در جریان آن قرار داده بود و بالاترین سطح حمایت و همکاری را از دولت و ملت ترکیه به خرج داد.

مقامات ترکیه مدتی است به شدت عصبانی و غیر منطقی شده اند،حتی پس از آن که علیه ایران سخن می گویند و اتهامات واهی مطرح می کنند، تاب تحمل پاسخ منطقی ایران را ندارند و بار دیگر با عصبانیت بیشتر پاسخ اعتراض جمهوری اسلامی ایران را می دهند.
سخنگوی وزارت خارجه ترکیه به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران واکنش تندی نشان داد.

حسین مفت ‌اوغلو، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در رابطه با پاسخ بهرام قاسمی، همتای ایرانی خود به سخنان چاوش اوغلو مدعی شد: قابل درک و پذیرش نیست کشوری (ایران) که حتی از به میدان جنگ فرستادن پناهجویانی که به کشور آنها پناه برده اند، نیز دریغ نمی کند، دیگران را به مسئول بودن در ایجاد تنش و بی‌ثباتی در منطقه متهم می‌کند.

مفت اوغلو قطعاً تحت تأثیر فیلمی که بی بی سی پخش کرد قرار گرفته است، چرا که در آن فیلم شبکه بی بی سی انگلیس به دروغ سعی داشت القاء کند مهاجرین شیعه افغانی به زور به سوریه فرستاده می شوند در حالی که آنها از اعضای گردان های فاطمیون هستند و هیچ اجباری هم برای اعزام آنها به سوریه وجود نداشته است.
واکنش مفت اوغلو به پاسخ سخنگوی وزارت خارجه ایران از آنجا غیر اصولی و غیر منطقی است که دولت ترکیه نه تنها متهم، بلکه مجرمی است که از گروه های تروریستی موجود در ترکیه حمایت های گسترده می کند.

مرزهای ترکیه با سوریه محل و مخفیگاه تروریست های داعش، گروه های به ظاهر مخالف و معارض سوری و دیگر گروه های تروریستی است.

ارتش این کشور اکنون در خاک سوریه حضور دارد و این اقدام، تجاوز و اشغال سوریه محسوب می شود.

شکست هایی که تروریست ها در جنگ سوریه داشته اند و ابتکار عمل ایران برای اجرای آتش بس در سوریه که از نتایج نشست های آستانه است، ترک های عثمانی را عصبانی کرده و به همین خاطر است که حرف مفت می زنند تا شرایط باردیگر به سود آنها رقم بخورد.
با وضعیتی که در افکار سران ترکیه به ویژه اردوغان دیده می شود، به نظر می رسد، مقامات این کشور در حال یک عملیات انتحاری هستند!

انتحاری از آن بابت که ائتلاف ترکیه با اسرائیل و عربستان، علیه جمهوری اسلامی ایران، با توجه با شرایط داخلی این کشور و بحرانی که اکنون منطقه را درگیر خود کرده است، یک عملیات انتحاری است که باعث تلفات و صدمات زیادی به مردم ترکیه می شود.

اردوغان یک موضوع و نکته مهم را نادیده گرفته است و آن نقش مردم مسلمان است. اردوغان می خواهد با گسترش روابط خود با اسرائیل و دل خوش کردن به وعده هایی که ترامپ به او داده است، آرمان فلسطین را فدای منافع خود کند.

اما می توان پیش بینی کرد که چنین سیاستی یعنی شکل گیری ائتلاف ضد مقاومت اسلامی از سوی اسرائیل، ترکیه و عربستان سعودی، با مخالفت و مقاومت مردمی در کشورهای مسلمان روبرو خواهد شد. مردم مسلمان ترکیه، عربستان و دیگر کشورهای اسلامی نمی پذیرند که دشمن جهان اسلام یعنی اسرائیل، در ائتلاف با کشورهای اسلامی علیه کشور مسلمانی چون ایران قرار داشته باشد.

سیاست همگرایی با رژیم صهیونیستی که موج آن آغاز شده اما امواج آن دامن سران سرسپرده را خواهد گرفت، فروکش خواهد کرد. پایان این موج آغازگر انقلاب اسلامی جهانی است، ان شا الله.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *