تولیدکنندگان همچنان منتظر دست آورد/باید به توان داخلی امیدوار بود

9:45 - 04 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۰۰۹۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
با گذشت یکسال از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، توجه بر عملکرد حوزه‌های مختلف اقتصادی تا محصول این اقدام سیاسی بر اقتصاد کشور مورد توجه افراد و به ویژه کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، با گذشت یک سال از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، انتظارها از محصول این اتفاق سیاسی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور کم رنگ شده و آرزو رفع تمام مشکلات اقتصادی تنها تکیه بر این مورد به پایان رسیده است.

اگر چه در ابتدا شاهد رفت و آمد سرمایه‌گذاران خارجی بودیم که نوید روزهای خوبی را می‌داد ولی امروز با نگاهی به نتیجه این آمد و شدها نتیجه چشم‌گیر و در خور پتانسیل‌ها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه مشاهده نمی شود.

بخش خصوصی در ابتدا نگران از حضور شرکت‌های خارجی و به حاشیه کشیده شدن تولیدکنندگان داخلی بود و تنها در صورت سرمایه‌گذاری و همراهی با تولیدکنندگان داخلی ورود این افراد را مثبت تلقی می‌کردند، ولی هم اکنون بخش خصوصی حوزه نیرو مدعی است انتظارات اولیه بسیار بالا بوده و باید مشکلات موجود را از طریق مدیریت کارآمد تصحیح کرد. 

در این میان حمید چیت‌چیان به عنوان متولی اصلی وزارتخانه تاثیر برجام بر عمللکرد این وزارتخانه را مثبت تلقی کرد و گفت: شرایط پسابرجام فرصت بسیار خوبی را در اختیار صنعت برق قرار داد، در حالی که در شرایط تحریم شرکت‌های درجه دوم و سوم دنیا پاسخگوی نیازهای ما در این صنعت نبودند؛ اما امروز با وجود برجام شرکت‌های معتبر دنیا برای ارائه پیشنهادات به صنعت برق ما پیشگام هستند.

وی افزود: یکی از موارد بسیار مهم و البته حساس برای کشور استفاده از همین ظرفیت پسابرجام برای راه اندازی دیسپاچینگ دوم است که خوشبختانه شرکت‌های معتبر دنیا در این حوزه در حال همکاری با ما هستند و این مرکز جدید قادر خواهد بود تا ظرفیت 200 هزار مگاوات را مدیریت کند.

وی تصریح کرد: فاینانس خارجی از ظرفیت‌های مغفول در شرکت‌های توزیع است و بایستی از طریق توجه به این ظرفیت زمینه تسریع و گسترش خدمات توزیع برق در کشور را فراهم کرد.

وزیر نیرو ادامه داد: امروزه صنعت برق در دنیا از صنایع پیشرو در حوزه فناوری است، شرکت‌های توزیع برق ما نیز بایستی با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها هزینه‌های تمام شده خدمات را پایین آورده و بهترین خدمات را به مردم ارائه دهند.

با گذشت یکسال از برجام و نظرهای متفاوت و متناقض از مثبت و منفی ارزیابی کردن عملکردها، باید به این نکته همچنان توجه کرد که اتکا به توانمندی های داخلی و مدیریت صحیح کارآمدتر از سایر موارد است.


انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *