اجرای طرح دستبند الکترونیک راهکاری مناسب برای کاهش جمعیت کیفری

3:45 - 22 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۳۴۶۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
در راستای اجرای دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها نشستی با موضوع بررسی راهکارهای کاهش جمعیت کیفری زندانها در محل سالن شهید بهشتی اداره کل زندان های استان یزد برگزار و راهکارهای اجرای طرح دستنبد الکترونیکی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی اداره کل زندان های استان یزد؛ مدیرکل زندان های استان یزد در این نشست گفت: کاهش جمعیت کیفری زندان ها با همراهی و نگاه مثبت قضات و استفاده از مجازات های جایگزین حبس، محقق خواهد شد.

رضا ذوالفعلی نژاد با اشاره به تراکم جمعیت زندانیان در زندان مرکزی و همچنین تعداد بالای زندانیان غیربومی در استان یزد اظهار داشت: قضات می توانند ، زندانیان غیربومی را طبق تبصره سه ماده ۵۱۳ آیین دادرسی کیفری جدید، از همان ابتدای صدور حکم به زندان نزدیک محل زندگی خودشان انتقال دهند که در این صورت آسیب های کمتری متوجه خانواده زندانی و زندان خواهد بود.

وی افزود: در بحث آزادی مشروط نیز انتظار می رود که برخی از قضات در چارچوب قوانین و مقررات، زندانیان واجدالشرایطی که زندان رفتار و عملکرد آنها را تایید کرده را مورد محبت بیشتری قرار دهند و به نوعی با قبولی آزادی مشروط و تخفیف در مجازات، شرایط آزادی زندانیان واجد شرایط را فراهم نمایند.

مدیرکل زندان های استان یزد با تاکید بر تسریع در تعیین تکلیف متهمین که بیش از حد مقرر در زندان بلاتکلیف هستند و بررسی اعصار زندانیان گفت: اگر این قبیل خواست های زندانیان به موقع رسیدگی شود، می تواند در کاهش جمعیت کیفری موثر واقع شود.

ذوالفعلی نژاد در پایان از مراجع قضایی خواست تا با زندانیان مصرف کننده مواد مخدر به عنوان بیمار اجتماعی برخورد کنند.

در ادامه ، دبیر ستاد اجرایی دستورالعمل ساماندهی زندانیان گفت: با همراهی مسئولین قضایی و اداره کل زندان های استان یزد ، پروژه سامانه الکترونیکی نگهداری از زندانیان را اجرا خواهیم کرد چرا که این پروژه به عنوان یک راهکار علمی ، تجربه شده و بنیادین می تواند نقش بسزایی در کاهش جمعیت کیفری زندان ها داشته باشد.

حجت اسدی  ضمن اشاره به موضوع نظارتهای الکترونیکی بر محکومین در ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی جدید و ماده ۵۵۳ آیین دادرسی کیفری جدید با موضوع نگهداری زندانی در محل خاص و شعاع حرکتی مشخص اظهار داشت: در ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی نهاد آزادی تحت نظارت سامانه الکترونیک را پیش بینی کرده که باید از این ظرفیت قانونی به خوبی استفاده کرد و زندان ها را به صورت علمی کوچک کنیم.

وی عنوان کرد: زندانیان باید شرایط پیش بینی شده برای اجرای این طرح را بپذیرند و زندان نیز با تهیه و تجهیز مرکز کنترل از راه دور، زندانیان را کنترل کند و این پروژه در سایر استان های کشور نیز اجرایی شود.

اسدی تاکید کرد: اگر صرفا با اتکا به تجربه بخواهیم امور زندانبانی را ادامه دهیم، قطعا عقب خواهیم افتاد، بدین ترتیب لازم است با قوانین روز و استفاده از اصول علمی، به دور از تکرار مکررات و زندانبانی سنتی ، زندان را مدیریت و مشکلات ناشی از جمعیت کیفری زندان ها را کاهش بدهیم.

دبیر ستاد اجرایی دستورالعمل ساماندهی زندانیان بیان داشت: قانون مجازات اسلامی، یک قانون مترقی است که ساز و کارهای علمی و اصولی خوبی در آن اشاره شده که اگر به نحو مطلوبی اجرایی بشود، شاهد تحولاتی خوب و اثرگذار در زندان ها خواهیم بود.

حجت اسدی گفت: شورای صلحیه یکی از بخش هایی است که می تواند کمک بسزایی به کاهش جمعیت کیفری زندان ها داشته باشد و به عنوان یکی از ظرفیت های بسیار خوب باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: حضور قضات در زندان و بازدید آنها از محیط زندان ، شنیدن صحبت های زندانبان و ملاحظه مستقیم شرایط زندانی در بحث کاهش جمعیت کیفری موثر و مفید است که باید به عنوان یک راهکار مناسب تداوم داشته باشد.

اسدی افزود: یکی دیگر از راههای موثر در کاهش جمعیت کیفری تعویق صدور حکم است که به صورت علمی ثابت شده و اقدامی تاثیر گذار در راستای کمک به کاهش جمعیت کیفری زندان ها و حفظ کرامت انسانی افراد است.

معاون دادگستری کل در امور شوراهای حل اختلاف نیز گفت: تشکیل جلسه توسط زندانهای استان و اتخاذ یک رویه واحد جهت اعطای مرخصی و رأی باز به زندانیان محکوم به حبس ابد کمک شایانی به اهداف این نشست می کند.

محمدرضا حداد اظهار داشت: شروع اجرای نظارتهای الکترونیکی بر زندانیان توسط زندانها نیازمند تحقیق و ارائه پیشنهادات قضات و مسئولین قضایی است تا در نشست هماهنگی این موضوع با دقت بیشتری مشکلات و مسائل مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

وی در پایان افزود: شورای صلحی در زندانها باید تقویت شود و از حداکثر ظرفیت های آن برای کاهش جمعیت کیفری زندان ها استفاده کرد.

گفتنی است معاونین و رئیس اداره قضایی زندان های استان، روسای زندان ها و کارشناسان قضایی مجموعه زندان های استان نیز در ادامه این نشست به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص اجرایی شدن راهکارهای کاهش جمعیت کیفری زندان ها پرداختند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *