83 شی تاریخی از استان سیستان وبلوچستان در فهرست آثار ملی ثبت شد

13:43 - 06 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۷۵۸۷
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: 83 شی تاریخی سیستان و بلوچستان طی یک هفته گذشته در فهرست آثارملی کشوربه ثبت رسید.
به گزارش گروه جامعه ،مشتاق گوهری، با اشاره به اینکه ازاین آثار تعداد 60 اثر در مجموعه بزرگ موزه زاهدان و 28 اثر در موزه ملی کشور قرار دارد گفت: ثبت آثارفرهنگی و تاریخی سبب حفظ تاریخ و تمدن منطقه می گردد.
 
گوهری اظهار داشت: قرار است از سال آینده به مدت 3 سال در قالب یک طرح ضربتی در حوزه صنایع دستی طرح اشتغال 12هزار نفر در استان را داشته باشیم ایجاد این مشاغل از طریق شناسایی صنعتگران استان توسط بخشداری و دهیاری ها در حال انجام است .
 
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان از حضور این اداره کل در نمایشگاههای بین المللی خبر داد و افزود : امسال شاهد حضور صنعتگران استان در نمایشگاه عمان و... بوده ایم .
 
وی در ادامه افزود: راه اندازی فروشگاههای صنایع دستی  را با همکاری بخش خصوصی در  شهر زاهدان، سراوان و ایرانشهر را در برنامه داریم و با همکاری شهرداری زاهدان ایجاد بازارچه صنایع دستی را در خیابان شهید بهشتی زاهدان شاهد خواهیم بود، ضمن اینکه پس از وقفه سه ساله آذر ماه سال جاری برگزاری هفتمین نمایشگاه سراسری را در شهر زاهدان در دستور کار خواهیم داشت.
 
این مقام مسول در ادامه اظهار داشت :حدود 130 هکتار از محوطه تاریخی شهر بی بی دوست شهرستان زابل به عنوان یکی از اثارارزشمند تاریخی با هدف جلوگیری از تخریب تعیین حریم شده است.
 
کامبیز مشتاق گوهری در خصوص تخریب های اخیر در بی بی دوست  نیز افزود : در خصوص خاکبرداری های غیر مجاز پیگیری های قانونی با جدیت  در حال انجام می باشد .
 
گوهری از منطقه تیس بعنوان یکی از محوطه های تاریخی و باستانی ویکی از دو بندر مهم یاد کرد و افزود:تعیین حریم شده این اثر مهم و تاریخی با توجه به ارزش اراضی منطقه  در دستور کار خواهد بود .وی همچنین یکی از اقدامات اداره کل مطابق ضوابط حاکمیتی ثبت های ملی و جهانی آثار تاریخی استان  در جهت  شناساندن استان به گردشگران بوده  و در یک سال گذشته  اقدامات بسیار مثبتی در زمینه گردشگری توسط معاونت گردشگری اداره کل صورت پذیرفته است.
 
وی ضمن قدر دانی از اصحاب رسانه وفعالین عرصه اطلاع رسانی یادآور شد از هرگونه نقد سازنده استقبال می کنیم و آمادگی ارایه پاسخ به مسئولین محترم ،مردم شریف وخبرنگاران گرامی استان را داریم  و در همین راستا اینجانب و  معاونین این اداره کل آمادگی پاسخ گویی جهت رفع شبهات را دارند.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *