هند در پیشبرد برنامه توسعه بندر چابهار تعلل می‎کند

12:39 - 14 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۹۰۸۰
خبرگزاری بلومبرگ نوشت که هند در پیشبرد تعهدات خود در راستای توسعه بندر چابهار تعلل می کند.
تعلل هند در پیشبرد برنامه مشارکتی توسعه بندر چابهار

به گزارش گروه بین الملل ؛ خبرگزاری بلومبرگ در گزاشی نوشت: هند در پیشبرد تعهدات خود در راستای توسعه بندر چابهار تعلل می کند در حالیکه چین در این راستا به تعهدات خود عمل کرده و توسعه بندر گوادر را به سرعت پیش می برد.

بنابر این گزارش در نشست مقامات هند، ایران و افغانستان برای آغاز توسعه بندر چابهار اعلام شده بود که این مشارکت گام بلندی در توسعه چابهار است و می تواند مسیر تاریخ را عوض کند.

این در حالی است که پس از 13 سال از امضای توافق توسعه بندر چابهار تنها یک کشتی هندی در این بندر لنگر انداخته است.

هند در این توافق متعهد شده است که 500 میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کند اما عملا هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده است در حالیکه عملیات چین در بندر گوادر پاکستان که در 100 کیلومتری چابهار قرار دارد به سرعت در حال پیشرفت است.

«سمیر پاتیل» تحلیلگر هندی در این باره گفت: این مشکل در بسیاری از تعهدات خارجی هند دیده می شود و بوروکراسی اداری در هند زمان بر است.

بلومبرگ در این گزارش به نقل یک دیپلمات ایرانی گفته است: به رغم اهمیت فراوان این پروژه، ایرانی ها و هندی ها هنوز بر سر این مسئله که کدام طرف 30 میلیون دلار تعرفه غیرمستقیم تجهیزات بندری وارد شده به ایران را پرداخت کند، به نتیجه نرسیده اند.

حمید مصدقی که ریاست بخش اقتصادی سفارت ایران در دهلی نو را عهده دار است گفت: تأخیر در پیشرفت این پروژه ناشی از مسائل پیش پا افتاده است و طرفین می خواهند این روند به سرعت ادامه یابد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *