اگر روحانی به سمت اصول‌گرایان برود، جبهه اصلاحات فرو می‌پاشد/ فیش‌های حقوقی مدیران پاشنه آشیل دولت است/ اصلاح‌طلبان باید توضیح دهند چرا دولت کارآمد نیست

12:19 - 23 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۹۰۶۱
ابراهیم اصغرزاده، نماینده اسبق اصلاح‌طلبان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی به بررسی موضوع فیش‌های نجومی و برنامه های اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 پرداخت.
به گزارش گروه فضای مجازی، ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح طلب در بخشی از گفتگو با روزنامه وقایع اتفاقیه با اشاره به موضوع فیش‌های حقوقی نامتعارف گفت: ماجرای فیش‌های حقوقی مدیران دولتی، به پاشنه آشیل دولت و فرصت طلایی برای رقبای اصول‌گرایش تبدیل شده است. از همان ابتدا مطبوعات، ‌نهادهای مدنی، چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب، احتمال سوءاستفاده از چنین فرصت‌هایی را به دولت تذکر داده و واکنش پیش رو را پیش‌بینی کرده بودند؛ دولت می‌توانست سرعت عمل به‌خرج دهد و خودش در امر شفافیت‌سازی پیشقدم شود.



نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به این سئوال که آیا قبول دارید که مسئله موضوع فیش‌های حقوقی نامتعارف می‌تواند باعث بروز بحران اخلاقی در جامعه شود؟ گفت: اگر منظور بی‌اعتمادی به نهاد دولت به‌عنوان نهادی در رأس فرایند آشتی طبقاتی است، درست است؛ دولت باید منافع تمام گروه‌های اجتماعی را به انصاف نمایندگی کند. هیچ‌یک از شکاف‌های فرهنگی، قومی، زبانی، مذهبی و حتی تاریخی به اندازه شکاف دولت-ملت، منجر به بی‌اعتمادی و تخریب سرمایه اجتماعی نمی‌شود. بحران اخلاقی نماد این شکاف است.

وی ادامه داد: یادمان نرود که عدالت‌خواهی و رفع تبعیض از آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی بوده است و هرگونه کمک به تعمیق شکاف دولت-ملت به شیرازه‌های بنیادین همبستگی و وحدت ملی آسیب می‌رساند. در این وانفسا، نخبگان واقعی خانه‌نشین و قهرمانان قلابی وارد فضای سیاست می‌شوند. چتربازانی شبیه رابین‌هود که می‌خواهند حق محرومین را از مستکبران بستانند. در چنین شرایطی احتمال بازگشت پوپولیسم هم وجود دارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: اصلاح‌طلبان باوجود اینکه به‌سمت اعتدال و سیاست‌های تعدیل هم نیم‌نگاهی داشتند، اما شعار عدالت‌خواهی خود را زمین گذاشتند و این اشتباه بود.

اصغرزاده در بخش دیگری از این گفت وگو تاکید کرد: اصلاح‌طلبان به‌لحاظ استراتژیک وقتی‌که در حال ائتلاف با نیروهای میانه برای انتخابات هفتم‌ اسفند بودند، باید می‌دانستند که اگر این ائتلاف، یعنی ائتلاف اصلاح‌طلبان و نیروهای معتدل، استراتژیک تلقی شود و نه تاکتیکی و گفته شود که اصلاح‌طلبان احساس کرده‌اند عقب‌نشینی به سمت نیروهای میانه اشتباه بوده است، دچار بحرانی اخلاقی خواهند شد. به‌عبارت دیگر، اگر دولت میانه‌رو و معتدل شکست بخورد و توده‌ها را از دست بدهد و نتواند لایه‌های پایین جامعه را با خود همراه کند، اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند سر جای قبلی خود بازگردند و بگویند حالا ما منتقد هستیم. مگر اینکه از همان ابتدا رابطه  انتقادی خود را با دولت حفظ می‌کردند و می‌توانستند به‌موقع واکنش نشان دهند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه متأسفانه فیش‌های حقوقی و ضعف اصلاح‌طلبان موجب شد که ناگهان دچار چنین بحرانی شوند تصریح کرد: اصلاح‌طلبان و حامیان دولت باید موقعیت پارادوکسیکال دولت را برای مردم بازگویی و تبیین کنند و توضیح دهند چرا دولت کارآمد نیست؛ اگر چنین تبیینی صورت نگیرد دولت متهم می‌شود به‌اینکه به‌دنبال منافع خصوصی و گروهی خود است. مثلا بسیار خوب است دولت تمام اسناد مربوط به اعطای وام‌های ارزی و تسهیلاتی که از منابع صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی پرداخت شده است را منتشر کند تا معلوم شود این منابع به تقویت کدام طیف اجتماعی و رشد پایگاه کدام گرایش از بخش خصوصی انجامیده است؟

اصغرزاده در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به این سئوال که چقدر احتمال دارد اصلاح‌طلبان پشت روحانی را برای انتخابات سال96 خالی کنند و به‌قول برخی از او عبور کنند؟ گفت: استراتژی اصلاح‌طلبان از آغاز کار دولت روحانی بر مطالبات حداقلی و ممانعت از پیش‌روی افراطیون استوار بوده است و بس. نه سهم‌خواهی کرده‌اند و نه سهمی به‌آنها داده شده است. سعی کرده‌اند سقف مطالبات عمومی را بالا نبرند تا دولت روحانی، فرصت عادی‌سازی اوضاع و اصلاح امور را داشته باشد.

وی افزود: اصلاح‌طلبان در سال92 وقتی آینده انتخابات هنوز معلوم نبود، قبول کردند او کاندیدای‌شان باشد، حالا که جای خود دارد و ایشان تبدیل به شخصیتی ملی و بین‌المللی شده و کسی نمی‌تواند منکر نقش بی‌بدیلش در به سرانجام رساندن برجام باشد. با اینکه از او عبور نخواهند کرد، تمام تلاش خود را می‌کنند تا او را به متر و معیارهای اصلاح‌طلبانه موردنظر خود نزدیک‌تر کنند و باید بر برنامه‌های او در دور دوم ریاست‌جمهوری اثر بگذارند.

اصغرزاده خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان ناچارند ذیل استراتژی متفاوتی وارد انتخابات شوند و باوجود اینکه از روحانی حمایت می‌کنند، مطالبات خود را از رئیس‌جمهوری آینده رسماً تقاضا کنند. باید توضیح دهند که از کدام روحانی حمایت می‌کنند؟ روحانی92 یا روحانی96؟ طبعا اصلاح‌طلبان برای روحانی رقیب‌سازی نمی‌کنند. برهمین ‌اساس و تا این لحظه، روحانی کاندیدای اصلاح‌طلبان است. مگر روحانی تصمیم بگیرد از اصلاح‌طلبان عبور کند. یعنی آن‌قدر مواضع انتخاباتی‌اش به‌سمت راست بغلتد و به آنها امتیاز بدهد که عملا راه را بر هرشکل حمایت اصلاح‌طلبان ببندد و آنها را ناچار از رفتار غیراصلاح‌طلبانه کند. مثلا آنها را وادار کند هیچ انتظاری از وی پیرامون موضوع حقوق شهروندی یا رعایت حقوق بشر نداشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با بیان اینکه ظاهرا قرار بود پس از برجام اوضاع به‌گونه‌ای پیش برود که اصول‌گرایان میانه‌روتر شوند اما طوری شد که گویا دولتمردان در مدار جاذبه اصول‌گرایان قرار گرفته و بیشتر به‌سمت آنها کشیده شدند گفت: اگر در ماه‌های باقی مانده، روحانی بیشتر به سمت اصول‌گرایان  برود، جبهه اصلاحات دچار فروپاشی از درون خواهد شد. همه دچار شکست می‌شویم. روحانی هم دیگر این پایگاه رأی را نخواهد داشت؛ بنابراین روحانی باید ائتلاف خود با نیروهای اصلاح‌طلب را تقویت کند و اجازه ندهد این اتحاد به‌هم بریزد. با این‌حال بر این باورم که انتخابات سال ٩٦ را نمی‌توان یکسره به‌دست میانه‌روهای ناپیگیر و اعتدالیون از رمق افتاده سپرد.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *