105 گونه دریایی دریای خزر در معرض خطر انقراض / کمتر از 100 فوک خزری داریم

2:40 - 24 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۵۰۵۱
مدیرکل زیست بوم های دریایی سازمان محیط زسیت کشور گفت:طبق این گزارشات حدود 105 گونه موجود در معرض خطر، در دریاهای کشور گزارش شده و عمدتا پستانداران، پرندگان و خزندگان هستند.
به گزارش گروه جامعه ، داوود میرشکار مدیرکل زیست بوم های دریایی سازمان محیط زسیت کشور با اشاره به لیست سرخ IUCN، درباره گونه های در خطر انقراض دریایی کشورگفت: طبق این گزارشات حدود 105 گونه موجود در معرض خطر، در دریاهای کشورمان گزارش شده و عمدتا پستانداران، پرندگان و خزندگان هستند.
 
وی در خصوص دلایل کاهش اینگونه ها، به ورود آلاینده و پسماند اشاره کرد و افزود: در هر نقطه از کره زمین که آلاینده ای تولید شود در انتها توسط نزولات آسمانی یا رودخانه ها، به دریاها سرریز می شود.
 
میرشکار کاهش مواد غذایی و برداشت بیش از حد ذخایر و تغییر اقلیم و زیستگاه های آبی کشورمان را موجب خطر انقراض دانست و گفت: زیستگاه آب سنگ های مرجانی و جنگل های حرا دو زیستگاه پر تولید کشور هستند و خلیج ها، مصب ها و هورها بعنوان تولید کل دریاها در کشورمان وجود دارد.

وی ادامه داد: رفته رفته آب های کشورمان گرم تر شده و دما از رنج تحمل زیستگاه ها بالاتر می رود و در این شرایط، آسیب پذیری مرجان ها را شاهد هستیم و ورود گونه های غیر بومی نیز از عمده ترین مشکلات زیستگاه های آبی ما است.

میرشکار همچنین با اشاره به لزوم دفاع از گونه های دریایی اظهار کرد: در خصوص دریای خزر تحت کنوانسیون تهران و در خلیح فارس و دریای عمان، کنوانسیون کویت را داریم که کشورها ملزم به اجرای پروتکل ها خواهند شد.

وی افزود: فعالیت ها معطوف به یک کشور نیست و موضوعات منطقه ای است؛ هم اینک در کنوانسیون کویت پروتکلی با عنوان تنوع زیستی داریم که پذیرفته و اقدامات لازم الاجرا شدن آن در حال طی شدن است و در مورد کنوانسیون تهران نیز پروتکل تنوع زیستی دیده، ولی امضا نشده.»
همچنین امیر صیادشیرازی، از مسئولان پروژه حفاظت از فوک خزری در مصاحبه با این برنامه اظهار کرد: «دریاچه خزر محیطی محاصره شده توسط 5 کشور است و کشورهای همسایه دریاچه خزر نیز مهم بوده و طی مطالعات صورت گرفته، بالاترین آمار آلوده سازی دریاچه خزر توسط کشورهای دیگر مبتنی بر پالایش نفت و گاز است.

مدیرکل زیست بوم های دریایی در خصوص گونه در معرض انقراض فوک خزری که امروز به کمتر از 100 قلاده رسیده گفت :این موجود در راس هرم غذایی اکوسیستم خزر قرار دارد و انقراضِ آن نشان دهنده آمار نگران کننده است که حتی مواد رادیواکتیو در بدن این جانور دیده شده.
 
وی  با اشاره به تضعیف سیستم ایمنی بدن و تولید مثل این جانور افزود:این موجودات هر سال یک بچه بدنیا می آوردند ولی امروز شاهد هستیم که آمار تولید مثل فوک های خزری بسیار کمتر شده.»

میر شکار  خاطرنشان کرد: راهی جز همکاری این 5 کشور نیست؛ خاصه آلاینده ها که بزرگ ترین مشکل دریاچه خزر است.
انتهای پیام/ 
 
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *