تلاش برای افزایش حجم تولید نفت به 3 میلیون و 800 هزار بشکه

12:59 - 16 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۹۷۶۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه ایران به دنبال افزایش حجم تولید و صادرات خود به میزان قبل از تحریم است گفت: امید است حجم تولید نفت ایران به 3 میلیون 800 هزار بشکه افزایش یابد.
تلاش برای افزایش حجم تولید نفت به بیش از 3 میلیون بشکه
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، رکن الدین جوادی در نشست خبری افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز ، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد:به واسطه قرار گرفتن در شرایط اقتصادی و سیاسی سال بسیار مهمی را پیش رو داریم و امید است با رفع تحریم و اجرای برجام که حدود 3 ماه از این موضوع می گذرد شاهد شتاب گیری توسعه کشور باشیم.

وی ادامه داد: امید است اقتصاد مقاومتی در جای صنعت نفت دیده شود و افزایش حجم تولید و صادرات در کنار انتقال دانش فنی صورت گیرد.

او در رابطه با اصلاح چارچوب قراردادهای نفتی گفت: امید است ظرف دو ماه آینده دور اولیه مناقشات برای فعالیت در حوزه بالادستی صنعت نفت انجام شود.

وی یادآور شد: در ابتدا قرار برآن بود گاز سلمان به امارات صادر شود اما به دلیل برخی مشکلات این کار صورت نگرفت و تولید میدان از سوی طرف ایرانی انجام شد و گاز این میدان به عسلویه آمده که در حال حاضر حجم تولید 120 میلیون فوت مکعب است و امید است در فاز اول حجم تولید به 300 میلون فوت مکعب افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه میزان مصرف پالایشگاه داخلی روزانه حداکثر یک میلیون 800 هزار بشکه است گفت: در دور تحریم میزان صادرات نفت روزانه 1.5 میلیون بشکه بوده که  در حال حاضر به حدود2 میلیون 200 هزار بشکه رسیده و امید است به حجم 3 میلیون 800 هزار بشکه دست پیدا کنیم.

وی در رابطه با میزان صادرات میعانات گازی یادآور شد: در زمان تحریم میزان صادرات میعانات گازی 250 هزار بشکه بوده که این میزان در حال حاضر به حدود 450 هزار بشکه رسیده است و امید است با راه اندازی پارس جنوبی این میزان نیز افزایش یابد.

جوادی تصریح کرد: امید است تا پایان سال با راه اندازی مجتمع ستاره خلیج فارس محصولات میعانات گازی افزایش یابد.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: وزارت نفت در راستای انعقداد قرار داد در حوزه نفت به هیچ کشوری گرایش ندارد و گرایش صنعت نفت تنها به توسعه آبرومندانه حوزه نفت است. 

او با تاکید بر اینکه در دوران تحریم بازار اروپا به روی ایران بسته شد گفت: در حال حاضر قراردادهای جدید با کشورهای اروپایی بسته شده و یادداشت های همکاری اخیر با سه کشور غربی و دو کشور شرقی به امضا رسیده است.

مدیرعامل شرکت نفت درباره لیست شرکت های ایرانی گفت: تا آخر خردادماه ارزیابی شرکت های ایرانی انجام شده و تا اول تیرماه لیست کوتاه شرکت ها ارائه خواهد شد .

او در رابطه با میدان یادآوران گفت: مذاکرات با چینی ها رو به اتمام است و علت عدم عجله طرف ایرانی در توسعه فاز دوم ارزیابی عملکرد در فاز اول بوده است.

جوادی خاطرنشان کرد: در آزادگان جنوبی به دلیل عدم پیشرفت مناسب پیمانکار کنار گذاشته شد و توسعه میدان شخصا از سوی وزارت نفت انجام شد و امید است با ادامه رویه فعلی تا پایان مهرماه 80 هزار بشکه به میزان تولید افزوده شود.

وی در پاسخ به این سوالی که برخی از منتقدین بر این باور است زمان قراردادهای بالادستی حوزه نفت طولانی است گفت: زمان قراردادهای متناسب با میزان بازپرداخت ها تعیین می شود 

او همچنین در رابطه با فاز 14 پارس جنوبی گفت: این فاز به یک کنسرسیوم 8 شرکته واگذار شده و وزارت نفت به فکر بازپس گیری این فاز از کنسرسیوم یاد شده نیست.

معاون وزیر نفت در رابطه با فروش و صادرات نفت گفت: رویه فعلی وزارت نفت، رویه سال های اعمال قبل از تحریم ها است. اما مشکل فعلی ارائه تخفیف های پیش از حد رقیب ها به مشتری های نفت ایران است ایران تنها متناسب با شرایط نفت خود را به فروش می رساند.

وی در رابطه با برخی بد رفتاری ها در بازارهای جهانی گفت: رقابت در بخش نفت، اقتصادی و سیاسی است در حال حاضر ایران به دنبال آن است تا مشتریان خود را به بازار برگردانده و یک منبع قابل اعتماد پایبند کند.

او تصریح کرد: در بخش سیاسی برخی از رقبا هزینه هایی را صرف کرده اند که خوشبختانه با اتخاذ تدابیری رقبا به اهداف نرسیده اند.

جوادی تاکید کرد: اگر مشتری برای نفت وجود نداشته باشد تولید انجام نخواهد شد و بعد از انعقاد قرارداد طبق توافق بارگیری صورت می گیرد.

وی در رابطه با منطقه ویژه اقتصادی لاوان گفت: فعالیت در این منطقه به گردن وزارت نفت گذاشته شده و این در حالی است که هیچ افق و هدفی برای آن دیده نشده است و تا به امروز به جمع بندی برای مناسب بودن این منطقه نرسیده ایم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در رابطه با آزادگان شمالی خاطرنشان کرد: راه اندازی این منطقه آغاز شده و میزان تولید آن در حدود 35 هزار بشکه است و پیش بینی می شود ظرف 2 یا 3 هفته آینده ظرفیت تولید به 75 هزار بشکه افزایش یابد.

جوادی در پایان تاکید کرد: ایران در اوپک و مجامع بین المللی در راستای دستیابی به تصمیم مناسب همکاری خواهد کرد اما ایران همچنان به دنبال افزایش حجم تولید و صادرات خود قبل از تحریم ها است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *