تاثیر سیکل های معیوب در کاهش اشتغال پایدار کشور

18:40 - 29 فروردين 1395
کد خبر: ۱۶۱۸۵۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: یک لوپ معیوب فعالیت بخش خصوصی ایجاد شده که به سادگی دارد اشتغالهای پایدار را در کشور از بین می برد.
به گزارش گروه اقتصاد، رضا خیامیان رئیس هیأت مدیره انحمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در نشست تخصصی "نقش شرکت های اکتشاف و تولید و پیمانکارهای عمومی در ارتقای توان داخل" اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی، با ایجاد رویکردهای خودکفایی و اتکا به نیروهای داخلی، مسئله ساخت داخل تجهیزات مد نظر مدیران و مسئولان بلند پایه نفتی کشور قرار گرفت.
 
وی افزود: این رویکردها به طور جدی از ابتدای دهه 70 و با همکاری گسترده بخش خصوصی و دولتی پیگیر شد و حاصل این همکاری و مشارکت بخش خصوصی، بومی سازی هزاران قطعه و تجهیز استراتژیک و کلیدی برای صنعت نفت کشور شده است.
 
رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با بیان اینکه توانمندیهای ایجاد شده در بخش خصوصی در سالهای اخیر کمتر مورد استفاده قرار گرفته، تصریح کرد: در سالهای اخیر در حوزه تجهیزات صنعت نفت 50 قلم قرارداده بسته شده اما فقط یک قلم به اجرا رسیده، همه قراردادها در مرحله ضمانت نامه ها مانده اند؛ به طوری که می گویند یک سازنده 10 میلیارد تومان ضمانت بدهد، کسی نمی تواند این حجم ضمانتنامه را تأمین کند.
 
وی ادامه داد: این سازنده ها و تولیدکننده ها هستند که اقتصاد را مقاوم می کنند، اگر دولت به دنبال اقتصاد مقاومتی است نمی تواند به بخش ساخت داخل بی توجه باشد.
 
خیامیان با اشاره به برنامه قرارگیری شرکت های داخلی در کنار شرکت های خارجی در قراردادهای جدید نفتی، گفت: یک شرکتی که چند سالی با مشکل مواجه بوده، مطالباتش را نتوانسته از کارفرما وصول کند و به دلیل مشکلات مالی با زیر ظرفیت کار می کند را می خواهیم قرار دهیم در کنار غول های نفتی جهان؟ مطمئنا این شرکت نمی تواند در کنار شرکت نفتی خارجی نیز رشد کند چرا که به مشکلاتش رسیدگی نشده است.
 
وی افزود: در خصوص اینکه برخی می گویند کیفیت ساخت داخل قابلیت رقابت ندارد باید بگویم در تولید داخل در زمان ساخت و کیفیت ساخت مطابق با آن چیزی که وزارت نفت می خواهد هیچ مشکلی نیست و من اطمینان می دهم که سازندگان داخلی با کیفیتی مطابق با اسنتانداردهای روز کار می کنند اما مشکل ما جای دیگری است؛ مشکل ما این است که شرایط برای رقابت یکسان نیست.
 
این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: اگر برای رقیب ما اعتبار اسنادی باز می شود برای ما تولید کنندگان داخلی نیز باز شود، اگر رقیب ما می تواند از تسهیلات کم بهره استفاده کند ما از تسهیلاتی با بهره زیاد بهره نگیریم، اگر قراردادها با رقبای خارجی ما به گونه ای بسته می شود که در بانک ها با مشکلات توجیه پذیری و ریسک پذیری مواجه نمی شوند، قرارداد ما نیز همانگونه تنظیم شود.
 
وی ادامه داد: اخیرا بانک ها دیگر ضمانت نامه نمی دهند بلکه یم گویند یک تولید کننده باید سند ملک برای وثیقه و ضمانت بگذارد، مگر ما تولیدکنندگان چقدر ملک داریم؟
 
خیامیان اذعان داشت: یک لوپ معیوب فعالیت بخش خصوصی ایجاد شده که تولیدکننده کار می کند، کارفرما پولش را پرداخت نمی کند، پول ندارد مواد اولیه بخرد، محصول را نمی تواند به موقع تحویل دهد، به خاطر دیرکرد جریمه می شود، چون جریمه شده و پولش را هم کارفرما نداده، نمی تواند اقساط تسهیلات بانک را به موقع بپردازد، دیگر بانک ها ضمانت نامه نمی دهند و بدون شمانت نامه نمی تواند دوباره کار گیرد و به همین سادگی یک اشتغال پایدار از بین می رود.
 
وی افزود: سیستم بانکی کشور به خاطر ندادن ضمانت نامه دارد اشتغالهای پایدار را از بین می برد، بیایند به جای سند ملکی از تولید کننده سفته بگیرد؛ حتی شرکت های دانش بنیان که از مرکز فناوری ضمانت نامه گرفته اند را نیز برای دادن ضمانت بانکی قبول ندارند.
 
رئیس هیأت مدیره انحمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با تأکید بر اینکه شرکت های داخلی باید بروند برای انتقال دانش با شرکت های خارجی همکرای مشترک تعریف کنند، گفت: یک دفتر اخیرا رد کیش تأسیس کرده ایم تا به منظور انتقال تکنولوژی بین سازندگان خارجی و داخلی فعالیت کنیم که نیازمند همکاری و حمایت وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستیم.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *