گنجاندن مفاهیم پیشگیرانه در متون درسی مدارس به منظور کاهش جرائم

13:37 - 27 اسفند 1394
کد خبر: ۱۵۰۸۸۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
جعفری گفت: برای تحقق اهداف قانون پیشگیری از وقوع جرم باید هر شهروند از همان ابتدا نسبت به تکالیف اجتماعی و نحوه دفاع از حقوق خود در جامعه آگاه باشد.
«قاسم جعفری» در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی با اشاره به ضرورت توجه به موضوع پیشگیری از وقوع جرم گفت: برای این موضوع باید آموزش و برنامه‌های فرهنگی به‌منظور پرورش معلمان و مربیانی که با دانش‌آموزان در ارتباط هستند در دستور کار قرار بگیرد.

وی یادآور شد: یکی از زیرنظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مقوله متون درسی است که باید آموزش‌های عملی به افراد در این متون گنجانده شود. از این طریق می‌توانیم شهروند مسئول پرورش دهیم که مسئولیت‌پذیری را از همان کودکی آموخته است.

وی تصریح کرد: اگرچه در همه جای دنیا آموزش و پرورش نقش موثری در کاهش بروز جرم دارد اما به معنای این نیست که همه نگاه‌ها در این زمینه به آموزش و پرورش است. از این‌رو هر سه قوه و تمامی دستگاه‌های اجرایی باید پای کار باشند.

نماینده مردم بجنورد در خانه ملت تاکید کرد: بدیهی است پیشگیری مقدم بر درمان است زیرا هم جامعه از آسیب‌ها لطمه نمی‌خورد و هم هزینه‌های تحمیلی به کشور کاهش می‌یابد بنابراین برای اجرای هر چه بهتر قانون پیشگیری از وقوع جرم باید زمینه‌های وقوع جرم شناسایی شوند تا به همان نسبت بروز جرم به حداقل ممکن برسد.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال فقر موضوعی است که آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد، از این‌رو باید اقتصاد کشور سامان‌دهی شود تا ارتکاب جرم کاهش یابد. از سوی دیگر بسیاری از جرائم در مناطق حاشیه‌نشین اتفاق می‌افتد بنابراین رسیدگی به این مناطق باید در دستورکار متولیان امر باشد. در سایر موارد هم باید این‌گونه عمل کرد؛ یعنی شناسایی و سامان‌دهی
وضعیت‌های منجر به وقوع جرم.

جعفری با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم موضوعی فرانهادی و فراقوه ای است، خاطرنشان کرد: در این راستا می‌توان از ظرفیت مبلغان دینی، بسیج، سمن‌ها و دانشگاه‌ها بهره‌مند شد. در این میان برای موارد تخصصی‌تر هم باید وارد عمل شد؛ به عنوان نمونه درخصوص مسایل زیست‌محیطی باید جلوی شکار بی‌رویه و غیرقانونی به صورت اصولی گرفته شود.







ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *