چهارراه 94

12:33 - 27 اسفند 1394
کد خبر: ۱۵۰۸۳۲
سال 94 به خط پایان نزدیک شده است و تنها دو روز دیگر مانده تا پرونده پررویداد امسال در پهنه مسایل سیاسی، منطقه ای و بین المللی بسته شود.
چهارراه 94به گزارش گروه فضای مجازی ، سال 94 به خط پایان نزدیک شده است و تنها دو روز دیگر مانده تا پرونده  پررویداد امسال در پهنه مسایل سیاسی، منطقه ای و بین المللی بسته شود. هر کدام از رویدادهای سالی که گذشت می تواند و این قابلیت را دارد تا سوژه ای حساس برای شروع یک یادداشت و نوشته باشد ولی به نظر می‌رسد چهار موضوع "برجام"، "اقتصاد مقاومتی" ، "انتخابات"  و "تحولات منطقه"  به لحاظ اهمیت در صدر مسایل سیاست داخلی و سیاست خارجی قرار داشت. بهمین خاطر به رسم هر سال آخرین یادداشت روزنامه در سال جاری را به بازخوانی اجمالی و تحلیل و تامل بیشتر این رویدادها تا جاییکه در این ستون بگنجد، اختصاص می دهیم.

1-عمده سال 94  به لحاظ سیاسی  معطوف به  مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 گذشت. این در حالی بود که درابتدای سال ،
روزنامه واشنگتن پست در اواخر فروردین طی مقاله ای مهم ، این خط استراتژیک را آدرس داد که  پیش فرض اصلی توافق نهایی هسته ای با ایران این است که این توافق در ۱۰ سال آینده از طریق فعال کردن یک سلسله نیروهای غربگرا ، محیط داخلی ایران را به سود آمریکا تغییر خواهد داد.
همچنین پس از آنکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، 23 تیر -27 ژوئیه- به تایید نمایندگان ایران و گروه 1+ 5 رسید، رسانه های غربی مدعی شدند که مسئله تغییر نظام ایران طی فرایندی – بلند مدت یا میان مدت - کلید خواهد خورد. به عنوان نمونه،  بلومبرگ در تحلیلی این نسخه را پیچید که :" تغییر نظام ایران باید پروژه بعدی اوباما باشد."(مرداد94) 
اما شاید دستور کار حریف را بتوان در سخنان صریح "جان ساورز"، رئیس پیشین سرویس اطلاعات خارجی انگلیس دریافت که  در مصاحبه‌ با سی‌ان‌ان  ادعا کرد :" طی ۱۰ تا ۱۵ سال اجرای برجام، ماهیت انقلابی‌گری ایران تغییر می‌یابد." (شهریور94)
بنابراین نکته کلیدی سال 94، دستور کار دشمن در مواجهه با ایران اسلامی در دوره پسابرجام است. از همین روی است که رهبر معظم انقلاب بارها و به کرات در ماههای گذشته نسبت به پروژه "نفوذ دشمن" از طریق توافق  هسته ای هشدار داده اند و از سوی دیگر ، بر انقلابی ماندن نهادهای اصلی نظام تاکید دارند. یاد آور می شود که در دو هفته اخیر حضرت آقا در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری تاکید کردند که:"مجلس خبرگان باید انقلابی بماند." و همچنین در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم به همین سیاق تاکید داشتند که:" حوزه علمیه قم باید انقلابی بماند."

 2-متاسفانه از کارهای بر زمین مانده سال 94، عدم اقدامات لازم و محسوس برای تحقق اقتصاد مقاومتی بود. رهبر انقلاب بر تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی و تعیین  فرمانده برای آن تاکید کردند و  هرچند کارهایی هم در این زمینه صورت گرفته ولی این مسئله و اقدام راهبردی به تاخیر افتاده است. جا دارد که همه نهادها و مسئولین کشور تمرکز ، انرژی و تدبیر خود را برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه نجات‌بخش اقتصاد ایران بکار گیرند و تنها به حرف و شعار بسنده ننمایند چراکه ؛" نام فروردین نیارد گل به باغ"  

3-یکی از دستاوردهای سال 94 که در واقع قله این سال محسوب می‌شود، حضور معنادار و درخشش آحاد مردم در انتخابات هفتم اسفند بود که بار دیگر سناریوی  دشمنان نشان دار ملت بزرگ ایران  را برای کاهش مشارکت در انتخابات ناکام ساخت. جای کمترین تردیدی وجود ندارد که بزرگترین برنده این انتخابات  مردم انقلابی  و نظام اسلامی هستند و بزرگترین بازنده آن هم دشمنی است که مدت هاست می کوشد نقشه شوم اعتبارزدایی از صندوق های رای در ایران را  عملیاتی نماید و مردم را نسبت به سازوکار انتخابات بی اعتماد کند ولی نقشه های آنها باردیگر نقش بر آب شد. حضور حداکثری مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات خبرگان  نشان داد ملت ایران عمیقا به نظام متعهد هستند و پای آرمانهای انقلاب و ارزشها ایستاده اند . البته در این میان بار دیگر رسوایی فتنه گران و مدعیان تقلب در انتخابات 88 بر ملا شد و کسانیکه در انتخابات رأی نیاوردند به رقبای خود درسی تاریخی دادند.  به فرموده رهبر انقلاب اسلامی، "برخلاف رفتار نانجیبانه کسانی که در سال ۸۸ رأی نیاوردند و با به راه انداختن فتنه برای کشور هزینه به وجود آوردند و دشمن را به طمع انداختند، در این انتخابات کسانی که رأی نیاوردند، به پیروز انتخابات تبریک گفتند که این موضوع، بسیار با عظمت و با ارزش است."

4-در سالی که گذشت ، شرایط منطقه ای به گونه ای پیش رفت که یک جنگ تمام عیار در منطقه حاکم بود. آل سعود به جنایات بی شرمانه خودش در یمن ادامه داد . رژیم سعودی حتی صدای منتقدین را هم تحمل نکرد و روحانی مبارز آیت الله  النمر  را به شهادت رساند. داعش و تروریست‌های تکفیری هم  با پشتیبانی آمریکا و برخی کشورهای غربی، جنگ در سوریه و عراق را ادامه دادند ولی حامیان اسلام آمریکایی هرکاری کردند نتوانستند جبهه مقاومت را به شکست بکشانند  و امروز ناامنی دامن کشورهایی مثل ترکیه را گرفته که در ابتدا  با محاسبات متوهمانه می‌پنداشتند که عصر امپراتوری آنها فرار رسیده است.! در این میان برقراری کامل امنیت و ثبات در جمهوری اسلامی  و عدم تاثیر پذیری ایران از بحران ها و ناامنی های منطقه ای، بار دیگر اقتدار ایران اسلامی را بیش از پیش نمایان ساخته است . بی شک این امنیت  در گروی  ساختاری است که به قول حاج قاسم سلیمانی ، "اگر ولایت فقیه نبود عتبات در هفته اول مورد تهدید قرار می‌گرفت، آرامش کشور و مردم در برابر موج‌های متلاطمی که وجود دارد به‌دلیل وجود ولایت فقیه است...و از مهم‌ترین ویژگی‌های شهدا این بود که برای دفاع از نظام و انقلاب بر اساس فرموده ولایت فقیه جان دادند."

این  چهار نکته تنها به مانند چهارراهی است که کوشید مختصات اصلی سال 94 را ترسیم نماید. گفتنی ها زیاد است و ان شاء الله در سال جدید این مسایل را تعقیب خواهیم کرد.

در خاتمه پیشاپیش فرارسیدن عید نوروز را به همه مردم خوب و انقلابی کشورمان تبریک می گوییم.


/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *