عفو بین الملل: عربستان فاقد صلاحیت عضویت در شورای حقوق بشر است

3:25 - 27 اسفند 1394
کد خبر: ۱۵۰۴۴۸
سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل در بیانیه ای عربستان را فاقد صلاحیت عضویت در شورای حقوق بشر دانست.
عفو بین الملل: عربستان فاقد صلاحیت عضویت در شورای حقوق بشر استبه گزارش گروه بین الملل؛ سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته است که عربستان سعودی را به خاطر سوابق نقض فاحش حقوق بشر خود پاسخگو کند.
 
در بیانیه ای در سی و یکمین نشست شورای مزبور قرائت شد، عفو بین‌الملل عربستان را به خاطر عدم پایبندی به بالاترین موازین ترویج و حراست از حقوق بشر و عدم همکاری کافی با این شورا فاقد صلاحیت عضویت در شورای حقوق بشر دانست.
 
این نهاد حقوق بشری افزود: از زمان آغاز عضویت در شورای حقوق بشر سازمان در سال 2014، عربستان سعودی به طور فاحش و نظام‌مند حقوق بشر را نقض کرده که وخامت قابل ملاحظه وضعیت حقوق بشر در این کشور را به دنبال داشته است. عربستان در درگیری‌های یمن نیز قوانین بشر دوستانه بین‌المللی را نقض کرده است.
 
بنا بر این بیانیه، رژیم سعودی همچنین قانون ناروایی را تحت عنوان مبارزه با تروریسم تصویب کرده که تظاهرات مسالمت‌آمیز را هم ردیف تروریسم قلمداد کرده و بر این اساس منتقدان صلح‌جو و فعالان حقوق بشر را در پی برگزاری محاکمات به شدت ناعادلانه به تحمل احکام حبس‌ طولانی مدت محکوم کرده است.
 
افزون بر آن، رژیم ریاض از سال 2014 تاکنون دست‌کم 319 نفر را اعدام کرده، که حکم 47 تن از این افراد به صورت اعدام جمعی در اوایل ژانویه سال گذشته میلادی اجرا شده است.
 
بنا بر گزارش عفو بین‌الملل، دست‌کم 40 درصد این اعدام‌ها به خاطر جرائمی بوده است که تحت قانون بین‌الملل مشمول مجازات مرگ قرار نمی‌گیرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *