بلاتکلیفی 43 هزار نیروی خریدخدماتی و پیش دبستانی/ راه حل جدید آموزش و پرورش برای استخدام این افراد چیست؟

11:06 - 31 تير 1393
کد خبر: ۱۳۶۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: 43 هزار نیروی شرکتی و مربی پیش دبستانی در حالی در انتظار برگزاری آزمون استخدامی از سوی آموزش و پرورش هستند که معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری با استدلال بر اینکه این وزارتخانه بیش از ظرفیت قانونی خود نیرو استخدام کرده است، ردیف اجازه برگزاری آزمون را نمی دهد.

: 43 هزار نیروی شرکتی و مربی پیش دبستانی در حالی در انتظار برگزاری آزمون استخدامی از سوی آموزش و پرورش هستند که معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری با استدلال بر اینکه این وزارتخانه بیش از ظرفیت قانونی خود نیرو استخدام کرده است، ردیف اجازه برگزاری آزمون را نمی دهد. این در حالی است که قائم مقام وزیر از مشخص شدن زمان برگزاری آزمون طی یک هفته آینده خبر می دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، حدود 43 هزار نیروی پیش دبستانی و خرید خدماتی پشت درهای بسته آموزش و پرورش قرار دارند و منتظر استخدام در این وزارتخانه هستند. داستان از جایی شروع شد که این تعداد نیرو توسط وزیر سابق آموزش و پرورش به این دستگاه راه یافتند و در حال حاضر باری بر دوش مسئولان فعلی شده اند. آموزش و پرورش با توجه به قانون مصوب سال 88 مکلف است تا 8 آبان ماه سال جاری، وضعیت تمامی نیروی بلاتکلیف خود را مشخص کند؛ بنابرین موظف به برگزاری آزمون استخدامی برای 43 هزار نیروی خرید خدماتی و مربیان پیش دبستانی است.

آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی 17 مرداد برگزار می شود

دوم خرداد سال جاری بود که وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگان از برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی در تاریخ 17 مردادماه خبر داد؛ این در حالی است که این وزارتخانه هنوز نتوانسته مجوز برگزاری آزمون را از دولت دریافت کند.

دلیل عدم ارائه مجوز برگزاری آزمون از سوی دولت؟

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار میزان دلیل ارائه نشدن مجوز برگزاری آزمون از سوی دولت را اینگونه عنوان کرد که معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری در جلسه ای که در کمیسیون آموزش برگزار شد، تاکید داشتند که دولت سهمیه ای برای استخدام ندارد و اگر هم استخدامی در کار باشد باید براساس قانون خدمات کشوری به ازای هر سه نفر بازنشسته یک نفر استخدام شود.


رییس مرکز سنجش: برگزاری آزمون فعلا منتفی است

تیرماه سال جاری یعنی درست 50 روز بعد از اعلام وزیر آموزش و پرورش برای برگزاری آزمون، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش از منتفی شدن زمان برگزاری آزمون در تاریخ 17 مردادماه خبر داد و گفت: هر زمان که معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری مجوز لازم را به ما بدهد، آموزش و پرورش 2ماه پس از صدور مجوز آمادگی برگزاری آزمون را دارد.

استخدام 10 هزار نیروی بی سواد در آموزش و پرورش!

داستان از جایی جالب تر می شود که محمود عسگری آزاد، معاون توسعه و سرمایه انسانی ریاست جمهوری در جلسه غیرعلنی مجلس آمارهای تعجب برانگیزی را اعلام کرد. وی مدعی است که از 76 هزار استخدام شده در آموزش و پرورش 10 هزار و 640 نفر بی سواد هستند.

این آمار در حالی اعلام شد که در حال حاضر شاهد هستیم افراد تحصیلکرده جویای کار هستند و متاسفانه افراد بیسواد جایگزین آن ها در دستگاه های دولتی و غیر دولتی شده اند. تاسف بار تر از این موضوع آن است که استخدام این افراد را در دستگاه بزرگ تعلیم و تربیت شاهد هستیم. دستگاهی که قرار است افراد متفکری را تحویل جامعه دهد!

سید محمد بطحایی، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش هم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، با اشاره به اینکه برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی، از مدت ها قبل به عنوان بحث داغ رسانه ای مطرح شد و کاهی وقت ها به دلیل روشن نکردن ابعاد مختلف موضوع یا انعکاس نادرست، باعث سو تفاهم هایی شده است، افزود: به رغم اینکه براساس قانون مصوب مجلس تا شهریور ماه سال جاری باید آزمون مربیان پیش دبستانی را برگزار کنیم و نمایندگان مجلس هم به جدیت دنبال این موضوع هستند، اما یک مانع حقوقی فراروی ما قرار دارد.

وی درباره مانع حقوقی برگزاری آزمون گفت: در واقع بررسی هایی که معاونت توسعه نیروی انسانی انحام داده مدعی است که آموزش و پرورش بیش از ظرفیت و سهمیه نیرو استخدام کرده است. این نیروها، نیروهایی هستند که در اواخر سال 91 و اوایل سال 92 وارد آموزش و پرورش شده اند. به ادعای دوستان بیش از ظرفیتی است که در متن قانون وجود دارد، نیرو در آموزش و پرورش استخدام شده است. در واقع براساس قانون خدمات کشوری همه دستگاه هایی که می خواهند نیرو استخدام کنند باید به ازای هر 3 نیرویی که از سیستمشان خارج میشود یک نیرو استخدام کنند.

تشریح راه حل جدید آموزش و پرورش برای استخدام نیروهای بلاتکلیف

وی با اشاره به این مطلب که آموزش و پرورش مقدمات برگزاری آزمون را فراهم کرده است، افزود: ما مقدمات کار را آماده کرده ایم؛ یعنی نیازمان را در مناطق مختلف پیش بینی کردیم که به طور مثال در صورت برگزاری آزمون، از کدام مناطق و برای چه جنس و چه رشته ای نیرو پذیرش کنیم. به عبارت دیگر در آزمون افرادی شرکت خواهند کرد که ما نیاز داشته باشیم. به عنوان نمونه فرض کنید در منطقه ای در شهرستان گرگان 20 نفر نیروی آموزگار مورد نیاز ماست یا 5 نفر دبیر فیزیک مورد نیاز است. ما اعلام می کنیم در فلان منطقه گرگان به 20 نیرو نیار داریم.

به گفته وی بنابراین مربیان پیش دبستانی که شرایط لازم را دارند و در آن منطقه هستند در آزمون شرکت خواهند کرد. یعنی نمی توانیم نیرویی را از تهران به گرگان بفرستیم. افرادی که به طور مثال در گرگان هستند و شرایط ما را دارند در آزمون شرکت می کنند و افرادی که حد نصاب نمره را به دست بیاورند پذیرفته خواهند شد. در حال حاضر نیاز سنجی انجام دادیم و آمار ما مشخص شده است که در هر منطقه به چه تعداد نیرو و با چه جنسیتی نیاز داریم. هم اکنون منتظر پاسخ معاونت توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری هستیم. جلساتی تاکنون با آن ها داشتیم و امیدواریم ظرف 1 هفته آینده زمان برگزاری آزمون مشخص شود.


تناقض در زمان برگزاری آزمون

وی با اعلام اینکه در حال حاضر 30 هزار نیروی پیش دبستانی و 13 هزار نیروی خرید خدماتی در انتظار برگزاری آزمون هستند، خاطرنشان کرد: ما به محض آنکه دولت مجوز برگزاری آزمون را بدهد، حداکثر یک ماه تا 40 روز بعد دریافت مجوز، آزمون را برگزار خواهیم کرد. هم اکنون مرکز سنجش آموزش و پرورش مقدمات برگزاری این آزمون را فراهم کرده و به محض دریافت ردیف استخدامی یا حتی موافقت اولیه از سوی آن ها آزمون را برگزار خواهیم کرد؛ چرا که ممکن است دولت ردیف استخدامی ندهد.

حق ورود نیروی حق التدیس به آموزش و پرورش را نداریم

وی در پاسخ به این سوال که اگر دولت ردیف استخدامی را برای برگزاری آزمون ندهد، به این معنی است که این تعداد نیرو به عنوان نیروی حق التدریس در آموزش و پرورش به کار گرفته خواهند شد، گفت: ما به هیچ عنوان ورود نیروی حق التدیس به آموزش و پرورش نخواهیم داشت. ورودی این تعداد نیرو به صورت حق التدیس، به این معنی است که این افراد یک سال مشغول به کار میشوند و دوباره سال آینده همین داستان را خواهیم داشت. ما تلاش میکنیم که با معاونت توسعه منابع انسانی به یک نقطه اشتراک برسیم و آزمون را همین امسال برگزار کنیم.

در حالی با توجه به گفته های معاون رئیس جمهور آموزش و پرورش بیش از ظرفیت حقیق خود نیرو استخدام کرده و جایی برای استخدام نیروی جدید ندارد، اما از سوی دیگر برگزاری آزمون برای این تعداد نیرو مصوبه مجلس است و باید به هر صورت برگزار شود. این تکلیف در واقع از دولت گذشته گریبانگیر دولت فعلی شده است که باید به هر صورت اجرا شود. حال باید دید با توجه به گفته های قائم مقام وزیر که زمان برگزاری آزمون را یک هفته آینده اعلام کرده، این صبحت محقق خواهد شد یا مانند صحبت های گذشته مسولان این تاریخ باز هم به تعویق خواهد افتاد؟!

گزارش: مهتاب چابک


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *