آبهای جنوب کشور استعداد تولید یک میلیون تن ماهی را دارد

17:30 - 24 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۴۶۱۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر جهاد کشاورزی گفت: ارزیابی های صورت گرفته نشانگراین است که سواحل جنوبی کشور استعداد تولید سالانه یک میلیون تن ماهی دریایی پرورشی در قفس را دارند.
به گزارش ، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در دو سال گذشته تاکنون پنج هزارتن ظرفیت تولید ماهی در قفس در هرمزگان ایجاد شده است.

وی افزود: امروز بطور هم زمان شاهد بهره برداری از طرح برداشت ماهی از قفس و آغاز اجرای ریختن بچه ماهی در قفس های دریایی در روستای گرزه از توابع بندر لنگه هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به استقبال سرمایه گذاران از ایجاد طرح های پرورش ماهی دریایی در قفس پیش بینی کرد که این میزان تولید تا پایان سال آیند به 20 هزار تن در سال و در سال 96 به 200هزار تن افزایش یابد.
 
به گفته وی، برای اجرای دو طرح پرورش ماهی دریایی در قفس در روستای گرزه در مجموع به ظرفیت 10هزار تن در سال افزون بر یکهزار میلیارد ریال تسهیلات به سرمایه گذاران بخش خصوصی پرداخت شده است.

وزیر جهاد کشاورزی از پرورش ماهی دریایی در قفس بعنوان ظرفیت بالقوه ای نام برد که متاسفانه مغفول مانده و وزارت جهادکشاورزی نیز دیر به آن ورود پیدا کرد.

حجتی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از حمایت کارشناسان کشور نروژ با سرمایه گذاران بخش خصوصی ایران در زمینه مکان یابی و کمک به ایجاد مزارع پرورش ماهی دریایی در قفس خواستار ادامه این همکاری ها شد.

وی اجرای این طرح ها را در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: در زمینه کمک های مشاوره ای و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی محدودیتی وجود ندارد.

در اطلاعات منتشره سازمان شیلات ایران آمده است: رتبه اول صید آبزیان دریایی کشور با220 هزار تن تولید در سال به هرمزگان اختصاص دارد و با تولید سه هزار تن رتبه دوم تولاید میگو از نوع وانامی راد ر کشور دارد.

هرمزگان در زمینه صید آبزیان (درهشت سال گذشته) ، تعداد بنادرصیادی (22 بندر)، تعاونی های صیادی فعال (74تعاونی)، تعداد صیادان حرفه ای(حدود30هزار نفر) و همچنین مراکز امور صیادی رتبه اول کشور را دربین استانهای ساحلی دارد.

هرمزگان با یکهزار و 400 کیلومتر ساحل شامل 900کیلومتر نوار ساحلی (سرزمین اصلی با خلیج فارس و دریای عمان) و همچنین 500 کیلومتر سواحل جزایر 14گانه بعنوان تنها استان ساحلی قلمداد می شود که در حاشیه آبهای دریای عمان و خلیج فارس قرار دارد.

حمایت های دولت تدبیر و امید از شیلات هرمزگان موجب ارتقای اصولی جایگاه آن شده بطوری که با بهره برداری از طرح های در دست اقدام در آینده شاهد توسعه متوازن فعالیت های شیلاتی با محوریت پرورش ماهی دریایی در قفس و میگو خواهیم بود.

در مراسم بهره برداری از مراحل اول مزارع پرورش ماهی دریایی در قفس در روستای گرزه واقع در 80کیلومتری غرب بندرلنگه و280کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحلت نظام ، استاندار هرمزگان و شماری از مسوولان محلی این استان حضور داشتند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *