اردوغان تا کجا می خواهد ادامه بدهد؟!

10:09 - 24 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۴۵۰۰
ترکیه، کشوری که در ایجاد بحران ها در منطقه نقش داشت، اما اکنون دیگر نمی تواند آن را مدیریت کند چرا که عنان اختیار از دست مقامات ترکیه رفته و خود نیز با مشکلات زیادی روبرو گشته است.
اردوغان تا کجا می خواهد ادامه بدهد؟!به گزارش گروه بین الملل دخالت های ترکیه در بحران سازی در سوریه نقش اول را داشت، دولت ترکیه دشمنی های خود را علیه دولت و ملت سوریه از 5 سال پیش آغاز کرد در حالی که پیش از این دو دولت و ملت روابط دوستانه خوبی با هم داشتند.

اما تحولاتی که با بحران سازی در منطقه غرب آسیا ایجاد شده آنگونه که غرب با همراهی سران کشورهایی همچون ترکیه و آل سعود پیش بینی می کردند پیش نرفت و پس از گذشت چند سال از بحران سازی، ورق برگشت، خوابی که برای منطقه دیده بودند تعبیر نشد و بحران می رود تا بحران سازان را درگیر کند.

آغاز بحران علیه جبهه مقاومت از سوریه آغاز شد و دشمنی های مقامات ترکیه علیه این کشور مانند کبریت در انبار پنبه، این کشور را با آتش جنگ و خونریزی درگیر ساخت. مقامات ترکیه هر آنچه در توان داشتند برای سرنگونی دولت قانونی سوریه به کار بردند اما حتی حمایت های مالی و گسیل تروریست های تکفیری از سوی عربستان هم نتوانست سرنگونی دولت و ملت سوریه را رقم بزند.

در این 5 سال گذشته هزینه های سنگینی از سوی ترکیه و آل سعود و کشورهای ائتلاف ضد سوریه شده است، که البته در مقابل ویرانی سوریه رقم آنچنانی نیست، اما معاملات نفتی مقامات ترکیه با گروه های تروریستی در سوریه از جمله داعش بخشی از هزینه های جنگ در سوریه را برای آنکارا تأمین می کند.

کمک های ایران به دولت و ملت سوریه در مقاومت آنها مقابل تروریست های تکفیری بی تأثیر نبوده است و اگر تاکنون هم دشمنان سوریه که در واقع دشمنان جبهه مقاومت اسلامی هستند، نتوانسته اند به هدف خود در منطقه دست یابند، اندک کمکی است که از سوی ایران به سوریه می شود.

این کمک ها که مستشاری نظامی است، نیروهای مسلح سوریه را توانست با طرح و عملیات خود راهنمایی کند تا بتوانند مقابل تروریست های تکفیری مقاومت کنند. ورود و عملیات تروریست ها آنقدر غیر منتظره و برق آسا بود که در همان مراحل اولیه مناطق زیادی از سرزمین سوریه به اشغال آنها در آمد.

جنایاتی که تروریست ها در سوریه و سپس در عراق مرتکب شده و می شوند، یکی از عواملی بود که توانست با ایجاد رعب و وحشت، مردم را وادار به تمکین از آنها کند. در کنار این گروه های تروریستی، گروه هایی هم خود را به عنوان معارض و مخالف دولت سوریه معرفی کردند و در این اوضاع نابهنجار و آشوب وارد درگیری شدند.

این گروه های به ظاهر مخالف اسد یکی دیگر از عوامل تشدید بحران در سوریه شدند و اگر نگوییم در کنار گروه های تروریستی به جنگ با دولت و ملت خود پرداختند، اما برای جلوگیری از سیطره این گروه های تروریستی تکفیری در سوریه هیچ اقدامی انجام ندادند. اگر گروه های تروریستی تکفیری در سوریه قدرت را به دست بگیرند هیچ جایگاهی برای همین گروه های به اصطلاح معارض قائل نخواهند بود بلکه آنها را از دم تیغ می گذرانند.

گروه های به ظاهر معارض در سوریه اکنون به جای جنگ و درگیری با دولت مرکزی، باید به گروه های تروریستی تکفیری بجنگند و دولت را در این زمینه یاری کنند، آنگاه دو طرف باقی می ماند و تروریست های تکفیری در سوریه نقش و سهمی نخواهند داشت.

در این میان، هم گروه های تروریستی از حمایت های مقامات ترکیه و آل سعود برخوردارند و هم گروه هایی که خود را معارض و مخالف دولت قانونی سوریه می دانند، این حمایت ها گرچه همچنان ادامه دارد اما با پیشرفت های نظامی ارتش و نیروهای مردمی سوریه و بازپس گیری شهرهای این کشور، آشوبی به جان دشمنان جبهه مقاومت افتاده که آنها را وادار به اتخاذ برخی مواضع می کند.

ایران از آغاز بحران در منطقه و در میانه راه روسیه توانسته اند توازن قدرت نظامی در سوریه را پس از 5 سال تغییر دهند و کفه آن را به سوی دولت و ملت سوریه سنگین تر کنند. حملات هوایی روسیه از یک سو و نقش آفرینی نیروهای حزب الله و حمایت های ایران از سوی دیگر توانسته است ارتش سوریه را به پیروزی های بزرگی هدایت کند.

عصبانیتی که اکنون در زبان و مواضع سران کشورهای حامی تروریسم در منطقه دیده می شود به همین خاطر است. اگر هم اکنون خواهان آتش بس از سوی دو طرف در سوریه هستند، برای جلوگیری از شکست های بیشتری است که تروریست ها در این کشور متحمل شده اند نه دلسوزی برای مردم مظلوم سوریه که 5 سال است گروه های تروریستی در این کشور جنایات فجیعی را علیه مردم و نیروهای ارتش مرتکب شده اند.

در تازه ترین اظهار نظری که از سوی رجب طیب اردوغان علیه ایران بر زبان جاری شده است، او بار دیگر ایران را متهم کرد که در «قتل‌عام بیرحمانه مردم توسط شبه نظامیان شیعه تحت حمایت ایران» در سوریه نقش دارد!

اردوغان گفت: «درهفته‌های اخیر حامیان رژیم اسد حملات خود را به ویژه در حلب افزایش دادند. بازار، مساجد و تجمعات مردمی و حتی بیمارستانها و افراد داوطلب کمک مورد حمله قرار می‌گیرند. خبرهایی درباره قتل‌عام بیرحمانه مردم توسط شبه نظامیان شیعه تحت حمایت ایران و"شبیحه" (نیروهای شبه نظامی وابسته به حکومت سوریه معروف به جوخه مرگ) به ما میرسد. سوریه به کشوری تبدیل شده است که در آن ائتلاف‌های کثیف شکل گرفته و بر سر جان و مال انسانها معامله می‌شود.»

اردوغان بدون آن که به نقش منفی دولتش در دامن زدن به بحران در سوریه اشاره ای کند، رژیم اسد و کشورهای حامی او را متهم به حمایت از گروه های تروریستی مثل داعش و یگان های مدافع خلق می کند.

گرچه این اتهامات برای نخستین بار نیست که از سوی مقامات ارشد ترکیه علیه ایران گفته می شود، اما چنین مواضعی نشانه شکست سیاست های کشورهای دشمن محور مقاومت از جمله ترکیه و عربستان است. همه اسناد و مدارک لازم برای اثبات حمایت سران ترکیه و رژیم سعودی از تروریست های تکفیری در سوریه و عراق موجود است و اتهامات اردوغان علیه ایران در حالی مطرح می شود که تاکنون چند نفر از نیروهای ایرانی مدافعین حرم در سوریه و عراق به دست تروریست ها به شهادت رسیده اند.

جمهوری اسلامی ایران هر چه سعه صدر در قبال ترکیه از خود نشان می دهد و سعی دارد سطح تنش های ایجاد شده میان دو کشور را کاهش دهد، اما سران ترکیه دست از بیان اتهامات واهی علیه ایران برنمی دارند و هر روز بر شدت آن می افزایند.

همه این حملات سیاسی علیه ایران و روسیه برای این است که با تبلیغات رسانه ای خود اذهان و افکار عمومی کشورهای خود و منطقه را علیه اقدامات تهران و مسکو در سوریه بشورانند و خود را از مظان اتهام دور سازند.

تمرکز مطلق بر سرنگونی اسد که از سوی مقامات آنکارا و رژیم سعودی و دیگر کشورهای دشمن سوریه انجام شده است، اوضاع این کشور را وخیم کرده و باعث شده است از سوریه یک ویرانه باقی بماند، اقدام نظامی علیه دولت قانونی یک کشور با استفاده از گروه های تروریستی تکفیری، اقدامی غیر قانونی و مداخله جویانه است. سران کشورهای ائتلاف ضد سوریه خواهان رفتن اسد از قدرت به هر قیمتی هستند و همچنان بر خواسته خود اصرار دارند، در حالی که اگر خود را مدعی مبارزه با تروریسم می دانند باید بر روی این موضوع تمرکز کنند نه برکناری اسد!

چنین سیاستی که از سوی ترکیه و آل سعود در پیش گرفته شده است، نمی تواند راهکاری برای حل بحران منطقه باشد بلکه بر آتش بحران دامن می زند و اکنون هم که از سوی رژیم سعودی پیشنهاد اعزام نیروی زمینی به سوریه داده شده است، گرچه با استقبال آمریکا روبرو شده اما عربستان سعودی باید بداند که آمریکا و ناتو خود را در جنگ زمینی با روسیه در سوریه درگیر نمی کند. آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که سیاست ورود مستقیم به بحران ها را کنار بگذارند و هزینه چنین اقدامی را بر دوش کشورهای منطقه بیندازند.

اکنون روسیه در سوریه با شدت مشغول حملات هوایی به مواضع گروه های تروریستی تکفیری است و ایران هم روی زمین از ارتش و نیروهای مردمی سوریه حمایت می کند، اقدام احمقانه سعودی ها و برخی کشورهای همراه او برای حمله زمینی به سوریه همانگونه که روسیه اعلام کرده است جنگ جهانی سوم را رقم خواهد زد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *