رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

از پیشرفت چشمگیر علمی تا ورود به بانکداری مغز و عضویت در باشگاه فضایی‌ها و هسته‌ای‌های جهان

17:03 - 22 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۳۶۰۷
با گذشت سی و هفت سال از انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، نگاهی به دستاوردهای علمی ایران و بازتاب آن در رسانه های خارجی می اندازیم.
به گزارش گروه بین الملل ؛ دستاوردهای علمی بی نظیر پس از پیروزی بزرگترین انقلاب قرن همواره بازتاب گسترده ای در رسانه های سراسر جهان داشته است. در اولین روز آغاز سی و هفتمین سال این انقلاب، مروری بر این جهش های غرورآفرین خواهیم داشت.

از نمونه های بازر دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در این سه دهه اخیر، جایگاه بالای علمی است كه هر روز بر اوج افتخارات آن افزوده می شود. جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تعداد مقالات "ISI" رتبه دوم را در منطقه و بیستم را در جهان داراست. علاوه بر این، در تارنمای علمی "اسکوپوس" رتبه بیست و دوم در سطح بین المللی و اول در منطقه است. تعداد مقالات قابل استناد از 2000 تا 2015 میلادی رشد 20 درصدی داشته است.

بازتاب دستاوردهای بی‌نظیر 37 سال انقلاب اسلامی ایران/////// منتشر نشود

بنابر این گزارش، پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران مختص تنها تعداد مقالات علمی و میزان ارجاعات نیست. متخصصان و کارشناسان داخلی و بخش علمی کشور تلاش می کنند تا با بهره گیری از دانش کاربردی، بهره وری دانش را بیش از پیش ملموس کنند.

به گفته یکی از این متخصصان: ایران در نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل سال 1394، بیش از 7 هزار محصول را ارائه کرد که یک رکورد به حساب می آید.

در سال 1394، برای اولین بار داروهای بیوتکنولوژیکی خود را به روسیه صادر کرد که در مجموع 300 میلیون دلار صادرات دارو در این سال بی سابقه بود.

در حال حاضر، 2200 شرکت دانش بنیان در کشورمان فعالیت می کنند که 50 درصد این تعداد شرکت های دانش بنیان صنعتی و تولیدی و 50 درصد دیگر شرکت های دانش بنیان نوپا هستند. فروش سالانه این شرکت ها 7 هزار میلیارد تومان است. تحقیقات کاربردی و فناوری جنبه های مهم تری از دانش روز ما را به اقتصاد دانش بنیان نزدیک تر می کند.

پیش‌رفت‌های علمی و دستیابی جمهوری اسلامی به برخی از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر، به‌گونه‌ای حیرت‌انگیز است که غربی‌ها به شدت نگران شده و یکی علل تشدید فشارهای آنان بر ایران با بهانه‌هایی از جمله موضوع هسته‌ای، تلاش می‌کنند تا جلوی پیشرفت‌های ایران را بگیرند.

بازتاب دستاوردهای بی‌نظیر 37 سال انقلاب اسلامی ایران/////// منتشر نشود

سرعت پیش‌رفت علمی در ایران براساس گزارش محافل علمی بین‌‌المللی، 11 برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان است. این عدد نشان می‌دهد که ایران با چه سرعت بالایی در حال کم‌کردن فاصله خود نسبت به کشورهای پیش‌رفته جهان بوده و با این سرعت می‌تواند روزی از تمامی‌ کشورها در عرصه تولید علم جلو نبرند. اکنون ایران در جایگاه دوازدهم علم جهان قرار دارد.

در حالی که قبل از انقلاب اسلامی، نزدیک به 70 درصد بزرگسالان کشور بی‌سواد بودند و کم‌تر از 40 درصد کودکان می‌توانستند به مدرسه بروند، اکنون رقم باسوادی در کشور به عدد 100 درصدی در حال نزدیک شدن است. نهضت سوادآموزی با توجه به تاکید ارزش علم در اسلام، یکی از اقدامات بسیار خوب نظام جمهوری اسلامی در ایران بود. بزرگسالان بی‌سوادی از طریق همین نهضت سوادآموزی، موفق شدند پا به عرصه تحصیلات تکمیلی نهاده و با کسب تخصص‌ها و مهارت‌هایی زندگی خود را متحول سازند.

در دوران قبل از انقلاب اسلامی، تعداد 154 هزار دانشجو در تعداد محدودی دانشگاه یا مراکز آموزش عالی و آن هم در چند کلان‌شهر کشور تحصیل می‌کردند. اکنون تعداد 119 دانشگاه و مرکز آموزش عالی دولتی، 28 مرکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، 295 دانشگاه غیرانتفاعی، 550 دانشگاه پیام نور، 385 دانشگاه آزاد اسلامی، 739 مرکز آموزش عالی علمی و کاربردی، 274 مرکز آموزش فنی حرفه‌ای و تربیت عملم در کشور فعال بوده و در این دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، بیش از 4 میلیون دانشجو به تحصیل اشتغال دارند.

بازتاب دستاوردهای بی‌نظیر 37 سال انقلاب اسلامی ایران/////// منتشر نشود

برخی از نتایج این پیش‌رفت‌های علمی و فناوری را می‌توان در حوزه‌های زیر ملاحظه کرد:

الف- جمهوری اسلامی ایران، در حال تبدیل شدن به قطب پزشکی در غرب آسیاست. در دوران قبل از انقلاب اسلامی، از یک طرف پزشکان خارجی حتی در شهرهای بزرگ فراوان بودند و از طرف دیگر بسیاری از بیماران برای درمان راهی کشورهای غربی می‌شدند اما امروز از یک طرف دیگر، بیمارستان‌های پیشرفته ایران، پذیرای بیماران از دیگر کشورهای منطقه برای درمان و انجام پیش‌رفته ترین عمل‌های جراحی می‌باشند.

ب- دانش پزشکی در ایران خصوصاً در حوزه‌هایی چون سلول‌های بنیادین، ترمیم ضایعات نخاعی، تولید داروهای راهبردی، شبیه‌سازی حیوانات و ... پیش‌رفت‌های چشمگیری داشته و ایران در ردیف اولین‌ها قرار گرفته است.

بازتاب دستاوردهای بی‌نظیر 37 سال انقلاب اسلامی ایران/////// منتشر نشود
ج- جمهوری اسلامی اکنون کشوری هسته‌ای شده و عملاً عضو باشگاه هسته‌ای جهان است. به‌‌رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها، ایران با تلاش‌ها و مجاهدت‌های جوانان و متخصصین خود، به چرخه کامل سوخت‌ هسته‌ای (غنی‌سازی) دست یافته و از نظر دانش علمی و فناوری در این عرصه در ردیف 7-8 کشور پیش‌رفته جهان قرار گرفته است. انرژی هسته‌ای در عرصه‌های مختلف پزشکی، دامپزشکی، صنعت، کشاورزی، تولید برق و ... کاربرد دارد. بدون تردید با تثبیت و نهادینه شدن چرخه سوخت در ایران، این دستاورد بسیار ارزشمند، آثارش در تمامی عرصه‌های مذکور آشکار خواهد شد. کشورهای زورگو و سلطه‌گر زمانی اجازه دسترسی کشوری چون ایران به یک کیلوگرم اورانیوم غنی شده را نمی‌دادند، امروزه در داخل کشور با تأسیسات کاملاً بومی، چندین تن کیک زدر به UF6 تبدیل شده، چند تن اورانیوم غنی شده با غنای زیر 5 درصد و چند صد کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در داخل تولید شده است.

بازتاب دستاوردهای بی‌نظیر 37 سال انقلاب اسلامی ایران/////// منتشر نشود
د- ورود به باشگاه فضایی جهان از دیگر آثار و نتایج دستاوردهای علمی و فناوری کشور در دوران پس از انقلاب است. دانش و فناوری فضایی در اختیار تعداد محدودی از کشورهای جهان است. اکنون جمهوری اسلامی در منطقه، تنها کشور دارای این دانش و فناوری، آن هم به صورت بومی است. تاکنون چند ماهواره با ماهواره‌بر تولید داخل در مدار زمین قرار گرفته و در آینده ماهواره‌های پیش‌رفته‌تر از سوی جمهوری اسلامی به فضا پرتاب خواهد شد. ایران اکنون جز شش کشور طراح، سازنده و پرتاب‌کننده ماهواره در جهان است.

بازتاب دستاوردهای بی‌نظیر 37 سال انقلاب اسلامی ایران/////// منتشر نشود
ه- دستاوردهای ارزشمند در حوزه نانو، لیزر و ... از دیگر آثار پیش‌رفت‌های علمی و فناوری ایران بعد از انقلاب است. علم نانو تحولات بزرگی را در جهان ایجاد کرده و در ایران این نوع علم از جایگاه و موقعیت خوبی برخوردار شده است. با توجه به حوزه‌های کاربرد نانو از قبیل تولید و انباشت دارو، تشخیص بیماری‌ها، سم‌زدایی از آب، افزایش بهره‌‌وری در کشاورزی، انباشت و نگهداری محصولات کشاورزی و مواد غذایی، کنترل آفات و سالم‌سازی هوا، در آینده آثار این دستاوردها در زندگی مردم قابل لمس خواهد بود. ایران اکنون رتبه 12 جهانی را در حوزه نانو دارد.
بازتاب دستاوردهای بی‌نظیر 37 سال انقلاب اسلامی ایران/////// منتشر نشود

و- رشد و توسعه صنعت خودروسازی، رشد و توسعه صنعت فولاد و آلومینیوم، رشد و توسعه صنعت کشتی‌سازی، رشد و توسعه صنعت هواپیما‌سازی، و پیش‌رفت‌های علمی و فنی کشور در ساخت اسکله‌ها، حفر چاه‌های نفت و گاز، ساخت پالایشگاه، ساخت سد، ساخت سیلو، ساخت بزرگراه‌ها و انواع سازه‌های فلزی و بتنی، از جمله دیگر آثار رشد علمی و فناوری در کشور است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *