انقلاب ما، انقلاب دیگران

13:43 - 21 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۳۴۸۰
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
ماندگاری یک انقلاب به مولفه هایی بستگی دارد. البته هر انقلابی هم، ویژگی های خود را دارد که ماندگاری خود را هم می تواند با ثبات یا بی ثبات کند. در دنیا انقلاب های زیادی واقع نشده ولی بررسی کوتاهی از چند انقلاب نشان می دهد که از بسیاری از این انقلاب ها تنها نامی باقی مانده و از آرمان های آن خبری نیست.
به گزارش گروه سیاسی ، انقلاب اسلامی ایران که اکنون جشن 38 سالگی خود را فردا در 22 بهمن برگزار می کند، تفاوت های عمیقی با دیگر انقلاب های به وقوع پیوسته در برخی کشورهای دنیا دارد.

همین تفاوت های عمیق راز ماندگاری انقلاب اسلامی است که اگر انقلاب های دیگر هم چنین ویژگی هایی داشتند، اکنون می توانستند همچنان خودنمایی کنند. چه آنهایی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفتند و چه آنهایی که پس از انقلاب اسلامی ایران دست به انقلاب زدند.

اکثر انقلاب ها در دنیا پس از گذشت مدت زمان نه چندان طولانی بیراهه رفتند و منحرف شدند و یا حتی سقوط کردند. از آرمان ها و دستاوردهای خود فاصله گرفتند و تحت شرایط و فشارهای داخلی و خارجی استحاله گشتند.

برخی از این انقلاب ها پس از مدت زمان نسبتاً طولانی محو شدند و برخی هم در اسرع وقت سقوط کردند. شاید برخی هم همچنان وجود دارند اما تنها اسمی از آنهاست و تأثیر و نفوذ و گسترش آن انقلاب ها در دنیا دیده نمی شود.

تا پیش از این، کشورها در دنیا به چپ و راست تقسیم می شد. چپ ها به سوی شوروی کمونیستی گرایش داشتند و راست ها هم به سوی آمریکا، اکنون اندکی چنین است، انقلابی که در شیلی اتفاق افتاد یک نمونه از همان دست انقلاب هایی است که نتوانست ماندگار شود و با کودتای خونین آمریکایی و طراحی هنری کیسینجر و با اجرای آگوستو پینوشه سرنگون شد.

تحریم، تشویق به اعتصاب و تهدید از سوی آمریکا و نفوذ در بدنه حاکمیت شیلی دلیل اصلی سرنگونی دولت سالوادور آلنده شد. حتی ایدئولوژی کمونیستی هم نتوانست آلنده را از مهلکه کودتا نجات دهد.

زادگاه ایدئولوژی کمونیست هم پس از 70 سال حاکمیت رعب و وحشت در اتحاد جماهیر شوروی با آن وسعت و قدرت، از بین رفت. این سقوط با پیش بینی حضرت امام خمینی(ره) همزمان شد. رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران سقوط کمونیسم را پیش بینی کرده بودند.

انقللاب کوبا گرچه کمونیستی بود و اکنون هم بیش از 50 سال است که باقی مانده اما پس از فیدل کاسترو و واگذاری رهبری انقلاب به برادرش، کوبا بوی کشور انقلابی نمی دهد. دیگر از آن راهپیمایی های بزرگ روزهای یکشنبه مقابل سفارت آمریکا در هاوانا با حضور فیدل کاسترو با آن کتانی های سفید و لباس سبز خبری نیست. از آن سخنرانی های پر شور ضد آمریکایی و ضد امپریالیستی فیدل کاسترو خبری نیست.

انقلاب فرانسه را هم بخواهیم در چند خط بازگو کنیم، یکی از مناسب ترین تعابیر و تعاریف را رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره آن دارند، ایشان گفته اند؛ «انقلاب معروف فرانسه -که معروف به انقلاب کبیر فرانسه است- خب واقعاً انقلاب بود، یک انقلاب کامل و همه جانبه و با حضور مردم؛ با آن حوادث تلخ که اتّفاق افتاد، انقلاب بالاخره به پیروزی رسید امّا بقای این انقلاب به پانزده سال هم نرسید. انقلاب ضدّ سلطنت بود؛ کمتر از پانزده سال بعد از شروع انقلاب، سلطنت ناپلئون شروع شد؛ یک سلطنت مطلقه ی کامل؛ بعد هم بکلّی انقلاب فراموش شد.»

دوری از آرمان های انقلاب، پای کار نبودن و نماندن مردم برای انقلاب، فراموشی گفتمان انقلاب و ضعف شدید در ایدئولوژی انقلاب های دنیا، عوامل اساسی در سقوط و انحراف انقلاب هایی بوده که در دنیا اتفاق افتاده است. عوامل و دشمنان خارجی را هم به آن اضافه کنید که البته مقابله با عوامل و دشمنان خارجی هم هنر می خواهد.

سه ویژگی مهم انقلاب اسلامی ایران فهرست وار، نصرت الهی، رهبری دینی و مردمی انقلابی آگاه است که توانسته تاکنون به راه خود ادامه دهد و به همین مسیذ هم ادامه خواهد داد.

اگر به فردا همچون 22 بهمن های سال های گذشته نگاه کنیم، اشتباه است. 22 بهمن سال 93 شرایط و تحولات به گونه ای دیگر بود، اکنون بسیار تفاوت دارد. اگر اینگونه نگاه کنیم که سال گذشته رفته ایم و امسال در خانه بمانیم، این هم اشتباه است. اگر گوش به بوق های تبلیغاتی دشمنان بسپاریم و تأثیر آن را بر روی خود باعث شویم اشتباهی بزرگتر است.

22 بهمن امسال برای این از سال های گذشته پر اهمیت تر، ویژه تر و حساس تر است که برای بستن راه نفوذ، مردم نقش اول را دارند، هرچه مردم بیشتر بیایند که می آیند، روزنه نفوذ تنگ تر و حتی بسته می شود.

اصلاً به این رسانه های دشمن اندکی نگاه کنیم و دقت، سعی و تلاش آنها بر این استوار است که مردم را از رفتن به راهپیمایی 22 بهمن منصرف کنند، همین نشان می دهد که نقش مردم تا چه اندازه تأثیر گذار است. اگر هم خبرنگاران خود را با دوربین هایشان به ایران می فرستند، در آرزوی این صحنه هستند که بتوانند جای خالی مردم را در قاب تلویزیون های خود به تصویر بکشند.

22 بهمن عید انقلاب است. برای برگزاری جشن عید همه دعوتند، اجباری هم نیست و در این سال ها هر که آمده بدون اجبار پا به میدان جشنی گذاشته که بازتابش دشمن شکن است. هر آنکه تصور می کند و تبلیغ که مردم برای ساندیس و کیک می آیند، کور دل است و سیه دل، که اگر چنین است همان هایی که این دلیل مضحک را به میان می کشند، با همان ساندیس و کیک مردمشان را به خیابان ها بیاورند، ببینیم می توانند؟! به اینگونه آدمها جز احمق چیز دیگری نمی توان گفت. روز قدس که مردم با دهان روزه به راهپیمایی می آیند آیا ساندیس می دهند؟!

یادمان هم نرود، شعارهای 22 بهمن همچنان باید انقلابی باشد، اصلاً جز این هم نیست. برخی جاها را می بینیم مسئولی سخنرانی می کند و حاضرین هم هنگام تأیید دست می زنند، شاید آنها فکر می کنند عمر این شعارها پایان یافته اما فردا مردم ایران اسلامی برای آنهایی که یادشان رفته یادآوری می کنند که مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا تا تحقق آن ادامه دارد.

پایان این یادداشت را به برگزیده کوتاهی از سخنان مقام معظم رهبری در باره دهه فجر و 22 بهمن متصل می کنیم.

ایشان 19 بهمن امسال در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در باره 22 بهمن برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن را تکرار شادمانه عید انقلاب دانستند و با تأکید بر اینکه چنین مراسم مردمی مستمری در جهان بی نظیر است، افزودند: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، مردم در هر شرایطی اعم از شرایط سخت جوی و در دل مشکلات، همواره در مراسم عید انقلاب در ۲۲ بهمن حاضر بوده اند.

ایشان افزودند: بخش قابل توجهی از کسانی که در سالهای اخیر در راهپیمایی شرکت کرده اند به اقتضای سن خود روزهای انقلاب و ۲۲ بهمن ۵۷ را ندیده اند و این سلسله تمام نشدنی نشان دهنده قدرت بازآفرینی انقلاب است.

معظم‌له، با تجلیل از حضور مردمی در مراسم ۲۲ بهمن هر سال خاطرنشان کردند: حضور مردم در راه‌پیمائی ۲۲ بهمن در سی‌وهفت سال گذشته، حضور جسمی همراه با اراده و عزم و محبت و پشتیبانی بوده است و امسال نیز به فضل الهی حضور مردم در خیابان‌ها، چشمگیر و دشمن‌شکن و مأیوس‌کننده‌ی بدخواهان خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای در 19 بهمن 92 در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش «راز استحکام و اقتدار نظام اسلامی»را حمایت مردم از نظام اسلامی و پیوستگی آنان با نظام دانستند و گفتند: مسئولان امریکایی در مذاکرات با مسئولان کشور، می گویند ما به دنبال تغییر رژیم ایران نیستیم در حالیکه دروغ می گویند زیرا آنها اگر توانایی این کار را داشته باشند، لحظه ای درنگ نخواهند کرد.

ایشان افزودند: دلیل دیگر در ناتوانی امریکا در تغییر نظام اسلامی، اتکاء این نظام به ایمان ها، محبت ها و اراده های مردم است.

رهبر انقلاب اسلامی، حضور مردم در صحنه و حمایت آنان از انقلاب و شعارها و ارزشهای آن را بعد از گذشت دهها سال، در دنیا بی نظیر خواندند و تأکید کردند: در روز 22 بهمن همه خواهند دید که ملت ایران بار دیگر در همه شهرها با استحکام به صحنه خواهد آمد و اقتدار ملی خود را به جهانیان نشان خواهد داد.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین، «راز موفقیت و پیشرفتهای ملت ایران» را، ایستادگی و «راز امنیت ملت» را نشان دادن اقتدار ملی دانستند و خاطرنشان کردند: یکی از مظاهر اقتدار ملی، اجتماعات عظیم مردم همچون راهپیمایی 22 بهمن و همچنین انتخابات گوناگون است و هنگامی که مردم اقتدار ملی را به رخ دشمن می کشند، دیگر کاری از دست دشمن بر نمی آید.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *