رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

به آل سعود فرصت دهیم تا دست به حماقت بزند

9:31 - 21 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۳۲۶۵
سناریوی حمله نظامی کشورهای مرتجع عربی منطقه به سوریه هر روز کامل تر می شود، آمریکا چند ماه پیش چراغ سبز نشان داد، عربستان سعودی و چند کشور دیگر هم اعلام آمادگی کردند.
به گزارش گروه بین الملل ، شکست های سنگین تروریست های تکفیری در سوریه همچنین در عراق، حامیان آنها را وحشت زده کرده به همین خاطر برای جلوگیری از شکست در شطرنج نفس گیر مقابل جبهه مقاومت اسلامی، یک بازی انتخاری را می خواهند اجرا کنند.

علیرغم این که در بحران سوریه، پیروزی ها و پیشروی های ارتش با حمایت روسیه و ایران می رود تا یک شکست ناباورانه را برای تروریسم پرورها رقم بزند، اما حامیان «غربی عربی عبری» آنها برای جلوگیری از شکست خود، دانسته یا ندانسته دست به کاری می خواهند بزنند که پایان خوشی برای خود، برای منطقه و حتی برای جهان نخواهد داشت.

تبعات چنین تصمیمی بسیار سنگین خواهد بود و چه بسا به احتمال زیاد به یک جنگ فراگیر که شاید بتوان آن را آغازی برای جنگ جهانی سوم دانست، ختم خواهد شد. درخواست سران سعودی برای اعزام 150 هزار نیروی زمینی ارتش های کشورهای عربی به سوریه یک جنگ تمام عیار را رقم خواهد زد که نشان می هد، چنین درخواست و تصمیمی نه برای مبارزه با تروریسم بلکه برای رسیدن به هدفی است که 5 سال است پشت دروازه های بسته دمشق خیمه زده و نمی تواند وارد شود.

اگر سران کشورهای عربی منطقه عقل و منطق ندارند که تاکنون در رفتارهای آنها چنین ویژگی ثابت شده است، تصور می کنند در صورت اقدام به چنین کاری با پشتیبانی آمریکا یا ناتو همراه خواهند شد.

اما باید باور کنند و بپذیرند که نه ناتو و نه آمریکا خود را مستقیم وارد بحران های منطقه غرب آسیا نخواهند کرد، آنها خود بحران ساز هستند و هیچ اقدامی هم برای حل یا پایان آن انجام نخواهند داد ضمن این که حضور روسیه، غرب را از درگیر شدن با او منه می کند و اگر اصرار دارند کشورهای منطقه را درگیر بحرانی کنند که از سوی ایران و روسیه در حال کنترل و مهار است، سیاست رو در رو قرار دادن کشورهای منطقه در سوریه و یا حتی عراق مقابل ایران و روسیه برای جلوگیری از شکست تروریست ها است.

هزینه سنگین اعزام 150 هزار نیروی زمینی که عربستان پیشنهاد آن را داده است، قطعاً بر عهده رژیم سعودی خواهد بود و انتظار بیجایی است که تصور شود آمریکا یا اروپا خود را در این هزینه ها سهیم خواهند کرد. اگر چنین تصمیمی گرفته شود، عربستان زیر بار هزینه های این مداخله نظامی کمر خم خواهد کرد. این رژیم هم اکنون هم به خاطر شرایط اقتصادی و هزینه های جنگ علیه مردم یمن، فشارهای زیادی را تحمل می کند.

عربستان پیشنهاد داده است که نیروهای عمل کنند در سوریه متشکل از 50 هزار سرباز مصری، 25 هزار سرباز عربستانی، 5 هزار سرباز اماراتی، 3 هزار سرباز آمریکایی، 4 هزار سرباز فرانسوی و انگلیسی، 15 هزار سرباز پاکستانی، 15 هزار سرباز مالزیایی، 10 هزار سرباز اندونزیایی، 5 هزار سرباز برمه ای، 15 هزار سرباز ترک، 5 هزار سرباز سودانی، 3 هزار سرباز سنگالی، 500 جنگنده، 500 شناور نظامی، 3000 تانک، 10000 خودروی زره پوش، 5000 توپ به همراه سامانه های موشکی و تجهیزات لجستیکی باشد.

تروریست های حاضر در سوریه هم، که اکنون در شرایط نامناسبی به سر می برند، اعلام کرده اند در صورت اعزام نکردن نیروهای زمینی کشورهای عربی، آنان به تنهایی قادر به مقاومت و حفظ مناطق تحت اشغال خود در سوریه نیستند.

در چند روز گذشته مناطق زیادی از استان حلب آزاد شده است و در عراق هم ارتش و نیروهای مردمی توانستند شهر الرمادی را آزاد کنند که شکست سنگینی برای تروریست های تکفیری است. این پیروزی ها همچنان ادامه دارد.

اکنون نه تنها موجودیت گروه های تروریستی در سوریه و عراق به خطر افتاده بلکه موجودیت سران مرتجع کشورهای عربی منطقه و حتی ترکیه هم به خطر افتاده است. این احساس خطر عقل آنها را زائل کرده و در صدد اتخاذ تصمیمی هستند که بر آتش جنگ می افزاید.

آمریکا از پیشنهاد عربستان برای اعزام واحدهای زمینی به سوریه برای پشتیبانی از مخالفان اسد که آنها را میانه رو می خواند استقبال کرده است. اوباما رئیس جمهوری آمریکا بارها تأکید کرده است نیروی زمینی پنتاگون را به سوریه یا عراق اعزام نخواهد کرد.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی طی سخنانی با تکرار اعلام آمادگی این کشور برای اعزام نیروی زمینی به سوریه در چارچوب ائتلافی که واشنگتن آن را هدایت می‌کند، گفت که ایده مداخله زمینی در سوریه از سوی واشنگتن مطرح شده است.

تبعات اعزام نیروی زمینی کشورهای مرتجع عربی منطقه در مرحله نخست بیشتر همسایگان آن را تحت تأثیر قرار خواهد و سپس تأثیر آن به دیگر کشورهای عربی منطقه هم خواهد رسید. ترکیه، عراق، اردن لبنان و سپس کشورهای عربی متجاوز به سوریه به تبعات اقدام نابخردانه خود دچار خواهند شد.

شاید سران سعودی تصور می کنند که به خاطر دوری از سوریه و مرز مشترک نداشتن با این کشور می توانند خود را از ترکش های این جنگ دور نگهدارند اما این تصور غلطی است. چرا که در صورت باز کردن یک جبهه دیگر از سوی سعودی ها، ارتش و نیروهای مردمی یمن که اکنون عربستان و دیگر کشورهای ائتلاف ضد مردم یمن را زمین گیر کرده اند فرصت طلایی به دست می آوردند.

اما انگار اصرار عربستان جدی است و تصمیم گرفته است خود را نابود سازد، اکنون که راه های مذاکره، گفت وگو و دیپلماسی به بن بست رسیده است، به نظر می رسد بهتر است اجازه داده شود تا عربستان خود و دیگر همپیمانانش را در باتلاق سوریه گرفتار کند تا تکلیف بحران منطقه روشن شود. این فرصت را به سعودی ها بدهیم که دست به این حماقت بزند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *