توافق هسته ای از سوی ایران نقض نخواهد شد اما...

13:26 - 20 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۲۹۴۹
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
توافق هسته ای میان ایران و 1+5 که اکنون به نتیجه رسیده است، حاصل مقاومت مردم ایران مقابل همه تهدیدات و تحریم هایی است که طی سالیان گذشته تاکنون به خاطر فعالیت های صلح آمیز هسته ای، علیه ایران اعمال شده است.
به گزارش گروه سیاسی ، برداشتن و برچیدن بهانه های ادامه تحریم و تهدید، سیاستی بود که جمهوری اسلامی ایران آن را در جریان مذاکرات هسته ای پیگیری می کرد تا شرّ تحریم های ظالمانه از سر مردم ایران اسلامی کم شود، البته با رعایت اصول و عزت ایران اسلامی و به دست آوردن حق و حقوق قانونی ایران در فناوری هسته ای که البته تا اندازه ای هم به دست آمد.

این واقعیت باید پذیرفته شود که اگر جمهوری اسلامی ایران در پی ساخت سلاح هسته ای بود، هیچگاه پای میز مذاکره نمی نشست و با دشمن خود مذاکره نمی کرد تا ثابت کند فعالیت های هسته ای صلح آمیز دارد و لاغیر.

تن دادن به مذاکره از سوی آمریکا هم خود یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاسی و بین المللی بود. کشوری که با زورگویی و اصرار بی منطق خود ادعا داشت که ایران در پی ساخت سلاح هسته ای است و افکار عمومی جهان را هم با تبلیغات گسترده در رسانه های جهان با خود همراه ساخته بود، ثابت شد که دروغ می گوید. افکار عمومی جهان هم اکنون متوجه شده است که ادعای آمریکا و رژیم اسرائیل علیه ایران دروغی بیش نبوده است.

قدرت و اقتدار انقلاب اسلامی ایران بود که توانست با پشتوانه مردمی و رهبری خود این برهه از تاریخ انقلاب را هم به خوبی و با صلابت پشت سر بگذارد و به نتیجه مطلوب خود برسد. همه در این دستاورد نقش داشتند حتی آنهایی که دلواپس آینده مذاکرات و توافق بودند و یا آنهایی که خود را دربست در اختیار هر توافقی قرار داده بودند.

مهمترین موضوع مذاکرات هسته ای توافقی با دستاورد لغو تحریم های اقتصادی بود. علاوه بر این که دستاوردهای هسته ای کشورمان هم حفظ شود. این دو دستاورد تا اندازه قابل قبولی به دست آمده است. برای آن که این اندازه قابل قبول از دست نرود جمهوری اسلامی ایران هیچگاه اقدامی نخواهد کرد که این توافق به هم بخورد. در واقع موضوع و مسئله ای وجود ندارد که ایران بخواهد تواقق را زیر پا بگذارد. بهانه، ساخت سلاح هسته ای بود که آن ادعا هم دروغ از آب درآمد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی پیش در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری درباره مذاکرات هسته ای و لغو تحریم ها فرمودده بودند؛ «اگر قرار است چارچوب تحریم ها حفظ شود، پس ما برای چه مذاکره کردیم؟ و این، کاملاً مخالف علت حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات است، زیرا هدف از مذاکرات برداشته شدن تحریم ها بود. اگر ما در مذاکرات در برخی موارد کوتاه آمدیم و برخی امتیازات را دادیم عمدتاً برای این بود که تحریم ها برداشته شود و گرنه چه لزومی به حضور در مذاکرات بود و ما کار خود را ادامه می دادیم و می توانستیم از نوزده هزار سانتریفیوژی که داریم، در مدت کوتاهی به پنجاه تا شصت هزار سانتریفیوژ برسیم و غنی سازی بیست درصد را نیز ادامه دهیم و تحقیق و توسعه را هم سرعت بیشتری ببخشیم. اگر قرار است تحریم ها برداشته نشود، پس معامله ای هم در کار نخواهد بود، بنابراین باید تکلیف این موضوع مشخص شود.»

چنین مواضع قاطع و روشنی تکلیف را برای طرف مقابل مشخص کرد. آمریکایی ها در جریان مذاکرات طولانی با جمهوری اسلامی ایران به این نکته پی برده بودند که اگر در زمینه موضوع هسته ای فشارهای بیشتری را وارد کنند، ایران توانایی تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای را در منطقه دارد. قدرتی که بدون دستیابی به سلاح هسته ای هم ممکن خواهد شد. اکنون هم در چنین وضعیتی قرار دارد و به عنوان کشوری قدرتمند در تحولات منطقه نقش آفرینی می کند.

زمان ثابت خواهد کرد که جمهوری اسلامی ایران نه در گذشته، نه در حال و نه در آینده که به پایان توافق هسته ای می رسد، در پی ساخت سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود. اگر اکنون معادلات منطقه و حتی بین المللی به تصمیمات و واکنش های جمهوری اسلامی ایران گره خورده است، به سلاح هسته ای ارتباط دارد؟ آیا اکنون که ایران با حضور و تأثیر خود در تحولات منطقه تصمیم گیری و تصمیم سازی می کند مانند رژیم اسرائیل دارای کلاهک هسته ای است؟

این محتوا و عمق انقلاب اسلامی است که باعث شده است نقش آفرینی ایران در معادلات منطقه ای و بین المللی پر رنگ باشد. این عمق و محتوا با آرمان ها و گفتمان انقلاب اسلامی در جهان اسلام گسترش یافته و باعث شده تا دشمنان را با چالش بسیار جدی روبرو سازد.

اما اگر غرب، آمریکا، رژیم اسرائیل و دیگر دشمنان منطقه ای به دنبال بر هم زدن توافق هسته ای با ایران هستند، این را هم باید به خوبی بدانند که بهانه ای از سوی ایران به دست آنها داده نخواهد شد و اگر از سوی آنها اقدام به برهم زدن توافق شود که البته محتمل است، آنگاه دیگر هیچ عذری قابل پذیرش نیست و ایران هم می باید و باید، نه تنها فعالیت های هسته ای خود را به حالت پیش از توافق بازگرداند که سرعت آن را افزایش دهد.

آیا اکنون که دشمن جرأت اجرا کردن تهدیدات خود علیه ایران را ندارد، عامل بازدارندگی آن وجود سلاح هسته ای است؟ البته که اینطور نیست. قدرت و توان دفاعی و نظامی برای یک کشور انقلابی با آرمان های اسلامی مانند ایران، یک الزام و اجبار است که تاکنون به دست آمده و پس از این هم پیشرفت در این زمینه ادامه خواهد داشت. عوامل دیگری هم وجود دارد که مولفه های مهمی در بازدارندگی لحاظ می شود. پشتوانه مردمی از انقلاب اسلامی همواره یکی از مولفه های اصلی بازدارنگی بوده است.

چرا دشمن همیشه سعی داشته است تا حضور مردم در صحنه های انقلاب از جمله انتخابات و راهپیمایی های انقلاب مانند 22 بهمن و روز جهانی قدس کمرنگ شود؟ برای این که درک کرده است یکی از عوامل ماندگاری انقلاب همین پشتوانه قوی و محکم مردمی است.

منافع بلند مدت و راهبردی انقلاب اسلامی بسیار با ارزش تر از ساخت سلاح هسته ای است، که تاکنون همین سلاح نه تنها باعث ایجاد صلح و امنیت نشده بلکه مخل اصلی آن هم گشته است.

اکنون هم اگر فرافکنی هایی از سوی برخی مراکز و اندیشکده های آمریکایی یا اسرائیلی علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران انجام می شود برای این است که توافق به هم بخورد. این که به کرات گفته می شود رئیس جمهوری بعدی آمریکا توافق را بر هم می زند یا کنگره آمریکا می تواند چنین و چنان کند، یا این که فلان اندیشکده و مرکز گزارش داده ایران فعالیت های هسته ای خارج از توافق انجام داده است، دلیل واضحی است برای این که ثابت کند آمریکایی ها حتی از دستاورد خود هم می خواهند عدول کنند.

برای همین است که ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، منافع همگان را در رعایت برجام می داند و می گوید: ما باید هوشمندانه و هوشیارانه اقدامات طرف مقابل را رصد کنیم، باید اطمینان حاصل کنیم که طرف مقابل بویژه جناح هایی که به دنبال تنش و درگیری هستند، قادر نباشند که اجرای برجام را با مشکل رو به رو کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *