توسعه اجتماعی و انسانی محیط‌های شهری در گرو مشارکت‌های مردمی است

11:09 - 16 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۰۹۷۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
نامی گفت: مفهوم مشارکت در ادبیات توسعه اجتماعی ـ انسانی از جایگاهی منحصربفرد برخوردار است و توسعه اجتماعی و انسانی محیط‌های شهری در گرو مشارکت‌های مردمی است.
به گزارش گروه حقوقی وقضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری سیستان و بلوچستان،  رسول نامی در کارگاه آموزشی آسیب‌شناسی اجتماعی و جرم‌شناسی سوء‌مصرف موادمخدر و روانگردان اظهار کرد: امروزه سوء مصرف موادمخدر به عنوان یک مسئله اجتماعی و مشکل بهداشتی در سطح کشور مطرح شده و چگونگی مقابله و پیشگیری از آن به یک بحث ملی تبدیل شده است.

جانشین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان  با تأکید بر آسیب‌های اجتماعی ناشی از سوء مصرف موادمخدر بیان کرد: کاهش سن شروع به اعتیاد، تغییر الگوی جنسی سوء مصرف و گرایش به موادمخدر توهم‌زا و محرک همچون روانگردا‌ن‌ها و موادمخدر صنعتی همچون شیشه و کراک ناشی از ناکارآمدی سیاست‌های قهری و مقابله‌ای با اعتیاد است.

وی با اشاره به داده‌های آماری مرتبط با موادمخدر گفت: پژوهش‌هایی که در سال‌های اخیر صورت پذیرفته حاکی از این امر است که ارتکاب بیش از نیمی از منازعات، جرایم علیه اموال و تجاوزات جنسی ناشی از اعتیاد بوده و در اغلب آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، کودک آزاری و روسپی‌گری نیز می‌توان ردپای سوءمصرف موادمخدر را ملاحظه کرد.

وی افزود: پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های اجتماعی با اتخاذ امر به معروف و نهی از منکر و اشاعه رویکرد پیشگیری از سوءمصرف موادمخدر محقق می‌شود سازوکاری که تنها با مشارکت سازمان‌های متولی و نهادهای مدنی بالفعل شده و در واقع این اصل مهمترین مولفه توفیق طرح‌هایی است که به پیشگیری از اعتیاد می‌پردازند.

نامی گفت: طی سال‌های اخیر این واقعیت به تدریج پذیرفته شده است که اگر قرار باشد فایده برنامه‌های توسعه اجتماعی و انسانی به مردم برسد، خود این مردم باید نقشی اساسی دراین فرآیند داشته باشند و مفهوم مشارکت در ادبیات توسعه اجتماعی انسانی در حال حاضر از جایگاهی منحصربفرد برخوردار است.

جانشین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان ابراز امیدواری کرد تا برنامه‌های پیشگیری محله محور در حوزه اعتیاد همزمان با توسعه اماکن فرهنگی و اجتماعی محلات، تقویت زیرساخت‌های شهری و توانمندسازی افراد آسیب‌پذیر محقق شود.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *