"بندر چابهار" بهترین گزینه برای بازرگانان افغانستان است

20:25 - 14 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۰۱۲۶
مسوول روابط بین الملل اتاق تجارت و بازرگانی افغانستان بندر چابهار را بهترین گزینه برای تاجران و بازرگان افغان دانست که می تواند سود زیادی را نصیب افغانستان کند.
به گزارش سرویس بین الملل "محمد هاشم رسولی در گفت وگو با طلوع نیوز اعلام کرد که بندر چابهار یک منطقه آزاد است وهیچ گونه مالیات ازبازرگانان دریافت نمی شود و علاوه بر آن، نسبت به بندر کراچی پاکستان800کیلومتربه افغانستان نزدیک تر بوده و به همین دلیل گزینه مناسبی برای تاجران افغان است.

وی افزود: واردات بازرگانان افغان از بندر کراچی نسبت به سال های گذشته 40 درصد کاهش یافته و بازرگانان افغان اکنون از بندر چابهار ایران بیشتر استفاده می کنند.

وی افزود:هندوستان در بندر چابهار سرمایه گذاری می کند و بازرگانان افغان می توانند برای صادرات محصولات و کالاهای خود به هندوستان از این بندر استفاده کنند.

رسولی درعین حال گفت که در حال حاضر برخی مشکلات در بندر چاربهار وجود دارد و مستلزم اقدام کشورهای ایران و هندوستان است تا این مشکلات برطرف شود.

به گفته وی، چابهار هنوز شناخته شده نیست و نیازمند زمان و اقداماتی برای شناسایی ان نزد کشورهای صادرکننده جهان است تا این کشورها به چابهار روی آورده و کالاهای خود را در این بندر مبادله کنند.

وی پیش بینی کرد که تا دو سال دیگر بتوان به طور کامل از این بندر استفاده کرد.

عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان که به هند سفر کرده است، دیروز با نخست وزیر هند در باره بهره برداری از این بندرگفت و گو کرد و مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی رئیس اجرایی دولت افغانستان گفت که موضوع استفاده از بندر چابهار یکی از محورهای سفر عبدالله به دهلی نو است.

هند اوایل امسال یک قرارداد 85 میلیون دلاری برای توسعه فاز اول بندر چابهار با ایران به امضا رسانده و مطابق این قرارداد به مدت 10سال بهره برداری از این فاز را برعهده خواهد داشت.

افغانستان امیدوار است از این بندر برای دسترسی به آبهای بین المللی استفاده کند.
بازرگانان افغان می گویند بندر چابهار یکی از کوتاه ترین، ارزان ترین و باصرفه ترین مسیرها برای تجارت میان افغانستان - ترکیه و افغانستان - قفقاز و اروپا، خواهد بود و دسترسی به آب های آزاد را برای آنان میسر خواهد کرد.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *