تجاری‌سازی علم نیاز روز جامعه است/ لزوم هدفمندی در هزینه اعتبارات پژوهشی

10:00 - 10 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۸۱۹۲
دسته بندی: جامعه ، عمومی
جعفری با استقبال از دو برابر شدن اعتبارات پژوهشی در بودجه سال 95 گفت: همان اندازه که افزایش بودجه در بخش پژوهش مهم است، هدفمندی هزینه کرد آن نیز حائز اهمیت است.

قاسم جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه ، در مورد دو برابر شدن اعتبارات پژوهشی در بودجه سال 95 اظهار کرد: افزایش اعتبارات پژوهشی با عنایت به تاکیدات موکد مقام معظم رهبری در امر پژوهش و فناوری و پس از ابلاغ سیاست‌های کلی پژوهش، خبر خوبی است و کمیسیون آموزش از آن استقبال می کند اما نکته حائز اهمیت در بودجه‌های پژوهشی چگونگی هزینه کردن آن است.

وی افزود: هزینه کرد بهینه؛ مهم‌ترین رکن در بودجه‌های پژوهشی است هر چند پیش بینی افزایش آن اقدامی مطلوب ارزیابی می‌‎شود اما مهمترین مشکل در بودجه‌های پژوهشی در سال‌های اخیر، هزینه این اعتبارات در محل های غیر پژوهشی است.

سخنگوی کمیسیون آموزش با انتقاد از هزینه بودجه‌های پژوهشی در سایر حوزه ها افزود: در سالهای گذشته شاهد بودیم که اعتبارات بخش پژوهش در محل‌هایی مثل برگزاری همایش‌ها بی فایده و هزینه های جاری آنها مثل اعم رفت و آمد و ناهار هزینه می‌شود بنا بر این این لازم است این اعتبارات هدفمند، و هزینه کرد آنها مدیریت شود.

جعفری، نیاز روز جامعه را الگویی برای هزینه بودجه‌های پژوهشی عنوان و تصریح کرد: بودجه‌های پژوهشی باید به سمت طرح های عملیاتی و کابردی هدایت شوند نه طرحهایی که با نیت افزایش سنواتی تهیه و در گوشه کتابخانه‌ها خاک می‌خورند.

وی در خاتمه تقویت شرکت‌های دانش بنیان و تجاری سازی علم را نیاز روز جامعه عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از پایه‌های محکم اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است و لازم است اعتبارات بخش پژوهش هدفند و در راستای تجاری‌سازی علم هزینه شود.

به گزارش میزان و به گفته علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور اعتبارات پژوهشی در بودجه سال 95 با رشد چشمگیر 100 درصدی از رغم ۵۷ هزار میلیارد ریال در سال ۹۴ به ۱۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *