ظرفیت تولید روزانه نفت در غرب کارون ٩٠ هزار بشکه افزایش می یابد

5:55 - 04 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۵۴۰۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
ظرفیت تولید نفت کشور در منطقه غرب کارون، با به تولید رسیدن میدانهای مشترک آزادگان شمالی و یاران شمالی، ٩٠ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.
به گزارش، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به شمارش معکوس برای آغاز تولید نفت از میدانهای مشترک آزادگان شمالی و یاران شمالی عنوان کرد: با بهره برداری از فاز نخست توسعه آزادگان شمالی، ٧٥ هزار بشکه و با تولید زودهنگام یاران شمالی، ١٥ هزار بشکه به ظرفیت تولید روزانه نفت کشور افزوده می شود.
 
بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، رکن الدین جوادی با بیان این که توسعه فازهای پارس جنوبی و میدانهای مشترک نفتی غرب کارون مهمترین برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران در دوران پساتحریم است، گفت: هم اکنون طرح توسعه دیگر میدانهای مشترک نفتی کشور همچون آذر، آزادگان جنوبی، فروزان و یادآوران نیز از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است.
 
معاون وزیر نفت گفت: در حال حاضر پیشرفت توسعه میدان نفتی یاران شمالی به بیش از ۸۰ درصد رسیده است و پیش بینی می کنیم تا پیش از پایان سال، امکان آغاز تولید نفت از این میدان مرزی فراهم شود.
 
وی هدف از آغاز تولید زودهنگام نفت از میدان یاران شمالی را استخراج روزانه ۱۵ هزار بشکه نفت خام عنوان کرد و افزود: تاکنون حفاری ۲۰ حلقه چاه در این میدان به پایان رسیده و با تکمیل برخی از تاسیسات سطح الارضی، تولید زودهنگام نفت از یاران شمالی آغاز می شود.
 
جوادی با اشاره به هدفگذاری تولید روزانه ٧٥ هزار بشکه نفت خام در فاز اول توسعه میدان آزادگان شمالی، از پیشرفت بیش از ۹۷ درصدی توسعه این میدان به عنوان دومین طرح آماده تولید شرکت ملی نفت ایران خبر داد و گفت: در فاز اول توسعه این میدان، تاکنون ساخت بخشهایی از نیروگاه، حفاری چاهها، تاسیسات گاز، خطوط لوله و تاسیسات فرآورش نفت راه اندازی شده است.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره برنامه صادرات نفت خام این میدان نفتی هم توضیح داد: بخشی از تلمبه خانه غرب کارون تا پایان سال راه اندازی می شود؛ اما تا زمان راه اندازی کامل آن، نفت آزادگان شمالی پس از تولید به صورت موقت از طریق بوستر اهواز به مبادی صادراتی ارسال خواهد شد.
 
جوادی با اعلام این که تولید از دو طرح توسعه ای یاران شمالی و آزادگان شمالی به زودی آغاز می شود، تاکید کرد: پیش بینی می شود از سال آینده نیز با بهره برداری از طرحهای توسعه ای برخی میدانهای نفتی غرب کارون، ظرفیت تولید نفت خام کشور با افزایش بیشتری همراه شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *