مصوبه اخیر مجلس آمریکا با روح برجام در تضاد است/ حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه ادامه پیدا می کند

10:08 - 23 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۹۱۳۲
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان-سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر لغو تسهیلات روادیدی به سفرکنندگان به ایران با روح توافق هسته ای در تضاد است و این مصوبه حامل یک پیام منفی برای ملت ایران است.
مصوبه اخیر مجلس آمریکا با روح برجام در تضاد است/ حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه ادامه پیدا می کندبه گزارش ، حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی پیرامون آغاز گفتگوها میان ایران و عربستان اظهار کرد: سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران بر اساس تفاهم و گفتگو با همسایگان خود بنا شده است و این سیاست ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: عربستان برای ایران یک همسایه بزرگ محسوب می شود و جهت تغییر فضای موجود ظرفیت های زیادی وجود دارد.

جابر انصاری تصریح کرد: اگر اراده قطعی در دولت عربستان وجود داشته باشد با توجه به سیاست های ثابت جمهوری اسلامی ایران زمینه برای تغییر مناسبات دو کشور فراهم است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: این گزارش پایانی بر ادعاهایی بود که در طول 12 سال در رابطه با انحراف در فعالیت های هسته ای ایران مطرح می شد.

وی ادامه داد: در گزارش اخیر آژانس برخی ادعاها مبنی بر صورت گرفتن مطالعاتی در برنامه هسته ای ایران برای ساخت تسلیحات هسته ای تا پیش از سال 2003 وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران بارها بر بی اساس بودن این ادعا تأکید کرده است.

جابر انصاری تصریح کرد: این ادعای مطرح شده در گزارش اخیر آژانس از بنیان قوی برخوردار نیست و در زمره ادعاهای دروغین و تحریف شده قرار می گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به زمان اجرایی شدن برجام گفت: اگر روند توافقات ایران و 1+5 و ایران و آژانس به درستی طی شود احتمالاَ در نیمه های دی ماه برجام اجرایی می شود و روند لغو تحریم ها آغاز می شود.

جابر انصاری در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات وزارت امور خارجه به دنبال انتشار نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی اظهار داشت: همزمان با انتشار نامه معظم له به جوانان غربی مجموعه اقداماتی از سوی وزارت امور خارجه و سفارت خانه های جمهوری اسلامی ایران انجام شد تا این پیام در سطح جهانی انتشار وسیع تری پیدا کند.

وی ادامه داد: در نخستین گام علاوه بر ترجمه این نامه به زبان های رایج دنیا نامه مزبور به 17 زبان محلی دنیا توسط سفارت خانه های جمهوری اسلامی ایران ترجمه شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال لغو توافق آمیا گفت: توافق آمیا به درخواست دولت وقت آرژانتین میان تهران و بوینس آیرس منعقد شد و تا کنون در خواستی از سوی دولت جدید آرژانتین به صورت رسمی برای لغو این توافق به جمهوری اسلامی ایران ارائه نشده است.

جابر انصاری در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای برخی رسانه های غربی مبنی بر کاهش حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه گفت: حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه به درخواست دولت قانونی و مشروع این کشور صورت گرفته است و این حضور ادامه خواهد داشت.

جابر انصاری در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون پیگیری فاجعه منا بیان داشت: نحوه مواجهه غیر منطقی و سوءمدیریت سعودی ها باعث شد که فاجعه منا به یک بحران انسانی و سیاسی تبدیل شود و دولت عربستان به عنوان دولت میزبان حجاج به طور طبیعی باید مسئولیت حقوقی فاجعه منا را بر عهده بگیرد.

وی ادامه داد: مجموعه وزارت امور خارجه درحال پیگیری ابعاد حقوقی و سیاسی فاجعه منا است وامیدواریم با توافقی که با دولت عربستان انجام می گیرد جنبه های حقوقی وانسانی این فاجعه را تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری کنیم و مسئولیت دولت سعودی در شکل گیری این فاجعه را به اثبات برسانیم.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی در رابطه با بحث های مطرح شده در رابطه با مبادله سوخت هسته ای میان ایران و روسیه گفت: در رابطه با این موضوع به جزئیات ورود نمی کنم اما بخشی از توافق میان ایران و 1+5 به این موضوع اختصاص دارد و مراحل نخستین ترتیباتی که در زمینه مبادله سوخت با روسیه انجام گرفته است کلید خورده است.

وی ادامه داد: مبادله سوخت هسته ای در ظرف زمانی توافق  شده یعنی کمتر از سه هفته آینده مسیر نهایی خود را طی می کند.

جابر انصاری در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اجلاسیه های بین المللی که برای بررسی بحران سوریه انجام می گیرد، اظهار داشت: برگزاری و موفقیت آمیز بودن اجلاسیه های بررسی بحران سوریه که یکی از آنها در چند روز آینده درنیویورک برگزار می شود منوط به تمایز قائل شدن میان گروه های تروریستی و گروه های سیاسی مخالف اما مسالمت جو است.

وی ادامه داد: مشارکت جمهوری  اسلامی ایران در اجلاس نیویورک منوط به فراهم شدن یک سری از مقدمات است.
 
جابر انصاری با اشاره به برگزاری نشست های معارضان سوری در کشورهای مختلف گفت: هدف این نشست ها مشخص کردن هیات معارضان سوری است چرا که یکی از دلایل پیچیدگی بحران سوریه عدم انسجام  گروه های معارض سوری است.

جابر انصاری با اشاره به موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال برگزاری نشست های معارضان سوری بیان داشت: از دید جمهوری اسلامی ایران باید ما بین گروه های تروریستی و گروه های مسالمت جوی معارضه تمایز قائل شد همچنین ضروری است که برگزار کنندگان نشست های معارضان سوری اغراض خود را به طیف های مختلف معارض تحمیل نکنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر لغو تسهیلات روادیدی به سفر کنندگان به ایران اظهار کرد: این مصوبه علاوه بر اینکه مغایر اصول بدیهی حقوق بشر است با روح برجام هم درتعارض است و اگر صراحت تناقض این مصوبه با مفاد برجام آشکار شود وزارت امور خارجه در چارچوب توافق صورت گرفته اقدامات لازم را انجام می دهد.

جابر انصاری تصریح کرد: حتی اگر جنبه تضاد این مصوبه با مفاد برجام آشکار نشود این مصوبه حامل یک پیام منفی به ملت ایران است و گواهی بر سیاست های یک جانبه دولت آمریکا می باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اتفاقات رخ داده در کشور آذربایجان گفت: قبل از اربعین در آذربایجان تحولاتی رخ داد و جمهوری اسلامی ایران از آغاز تلاش کرد ابعاد این مسئله را کنترل کند و تلاش ها و رایزنی های ما با دولت آذربایجان موفقیت آمیز بود و این حادثه مدیریت شد.

وی در ادامه به حوادث مشابه در کشور نیجریه اشاره کرد و بیان داشت: وقایع نیجریه اسباب تأسف جمهوری اسلامی ایران است چرا که نیجریه یک دولت مهم اسلامی و عضو سازمان تعاون اسلامی می باشد و امیدواریم که این حادثه تأسف بار مسیر دولت و ملت نیجریه را در مقابله با گروه های تکفیری منحرف نکند.

وی ادامه داد: ما از ارتباطات خود با دولت نیجریه استفاده می کنیم تا این حادثه مدیریت شود.

جابر انصاری درادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با امکان همکاری ایران با دولت آمریکا خارج از مسائل هسته ای گفت: هیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان هیچ گاه از چارچوب های تعیین شده در روند مذاکرات تخطی نکردند و بحث برقراری رابطه با دولت آمریکا در صورت رفتار درست این کشور در اجرای برجام صرفاَ درحد یک ایده مطرح شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون احضار کاردار ایران در بحرین توسط وزارت امور خارجه این کشور اظهار کرد: مسئله بحرین یک مسئله عمیق است و جمهوری اسلامی ایران هیچ تمایلی به تشدید بحران درکشورهای همسایه ندارد.
 
وی ادامه داد: ما نه تنها هیچ گونه دخالتی درامور داخلی بحرین نداریم بلکه تشویق کننده طیف های سیاسی مختلف این کشور برای روی آوردن به گفتگوهای سیاسی هستیم.

جابر انصاری در پاسخ به سوالی در رابطه با انتفاضه سوم فلسطین اظهارداشت: مسئله فلسطین زخمی بر جبین انسانیت است و خواسته های مشروع و قانونی مردم فلسطین درحدود یک قرن است که توسط صهیونیست ها نقض می شود.
 
وی با اشاره به شهادت حدود 120 فلسطینی در جریان انتفاضه سوم گفت: برخورد بین المللی و متأسفانه برخورد برخی دولت های منطقه ای با مسئله فلسطین و اشغالگری و تجاوزگری صهیونیست ها با منافع ملت های منطقه در تعارض است.

جابر انصاری تصریح کرد: مسئله فلسطین مسئله ای است که از زمینه های اساسی بحران در منطقه غرب آسیا است و تا زمانی که برخورد اساسی با این مسئله پایه ای انجام نشود ثبات در منطقه محقق نمی شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با موضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون اعزام نیروهای نظامی ترکیه به خاک عراق گفت: دو دولت عراق و سوریه درحال حاضر درگیر مقابله با تروریست ها هستند و هر اقدام دیگری که از سوی کشوری دیگر در این دو کشور صورت می گیرد باید با هماهنگی دولت های مرکزی این دو کشور باشد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که جهت مقابله با تروریست ها دولت ترکیه اقدامات خود را با دولت مرکزی عراق هماهنگ کند.

جابر انصاری در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تعیین سرنوشت امام موسی صدر اظهار داشت: یکی از دستور کارهای جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی انقلاب اسلامی پیگیری وضعیت امام موسی صدر بوده است.

وی ادامه داد: در این زمینه توافقات خوبی با حکومت سابق لیبی انجام شد اما این حکومت در میانه های راه توافق صورت گرفته را نقض کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: امیدواریم پس از بازگشت آرامش به کشور لیبی بتوانیم شرایطی را فراهم آوریم تا سرنوشت امام موسی صدر تعیین شود و این معمای پیچیده حل شود.

جابر انصاری در پاسخ به سوالی پیرامون تاریخ نهایی و قطعی سفر رئیس جمهور به اروپا اظهار کرد: تاریخ دقیق سفر رئیس جمهور به اروپا هنوز مشخص نشده اما هیاتی در حال بررسی این موضوع است.

وی ادامه داد: لغو سفرهای قبلی رئیس جمهور به اروپا در پی حملات تروریستی به این قاره با توافق طرفین انجام گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با تأثیر تنش میان روسیه و ترکیه بر روابط جمهوری اسلامی ایران با آنکارا گفت: متأسفانه در برخی مواقع دولتمردان ترکیه با اتخاذ مواضع احساسی فضای مساعد همکاری میان تهران و آنکارا را با اخلال مواجه می کنند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *